2017-10-22

z2036 Small cap - Right Back On Track?

Jag har ett antal portföljer som jag förvaltar mer eller mindre aktivt och den minsta på alla sätt är min småbolagsportfölj som jag kallar z2036 Small cap.

Denna portfölj som består av 16 små- och medelstora bolag och fungerar som en "farmarportfölj" åt mina övriga portföljer. Det vill säga att jag plockar in intressanta bolag och utvärderar dessa i en något mer skarp miljö än via en bevakningslista.

Kontoformen för portföljen är Investeringssparkonto då inriktningen är nordiska bolag och främst svenska. Jag måste även tillstå att det är lite kul att få hem information och årsredovisningar från de bolag som fortfarande kommunicerar med aktieägarna via post.

Strategin med mindre bolag startade runt augusti 2015 och värdeutvecklingen har varit godkänd om än ganska volatil sen dess.


Som jämförelsefond har jag valt Carnegie småbolagsfond och ett litet försprång har jag än så länge.

För några månader sen sålde jag av lite bolag som jag inte trodde skulle flyga framåt och det blev lite pengar på kassan. Detta passade bra i tiden då jag blev inbjuden till ett småbolagsevent arrangerat av SvD Börsplus/FinWire TV.

Väl där så tyckte jag att två bolag kändes intressanta att utvärdera vidare, Swedencare och West International (läs mer om dessa nedan).

Som sagt samsas 16 bolag i denna lilla portfölj:




Totalt sett tycker jag portföljen består av en spännande blandning bolag från olika sektorer och med olika inriktningar.

Semafo
Guldgruva i Afrika, kan det vara något? Bolaget köptes in då jag jag ville ha någon sorts "hedge" och exponering mot guld. Väldigt ojämn utveckling och kanske mer som en lottsedel än ett framtidsbolag?

Zalaris
Mjukvara för större bolags HR-hantering. Spännande förvärv och skalbar affärsmodel ger att det här tåget vill man inte missa.

AQ Group
Ett midcap-bolag med inriktning mot industriteknik. Har inte hunnit läsa på så mycket om bolaget men utvärderar vidare oavsett.

GWS
Ett förhoppningsbolag inom säkerhetsinformation för resenärer. Spännande koncept men håller affärsmodellen?

Swedencare
Att få en exponering mot ett sannolikt ökande intresse av hundhälsa känns rätt i magen tycker jag. Utöver egen produkt för munhälsa så tycks bolaget ha ett bra distributionsnät som borde vara värdefullt tänker jag.

Beijer Ref
Kyla- och klimathantering känns tidlöst och bolaget förefaller vara starkt inom detta segment.

Firefly
Ett bolag inriktat mot en spännande nisch i form av brandsäkerhet. Resultatutvecklingen kan vara ojämn vad jag förstår men bolaget tycks ha bra självförtroende inför framtiden och har nyligen expanderat i form av nya lokaler och ytterligare personal.

Amasten
Ett litet fastighetsbolag som verkar i ett segment (mellanstora städer) där konkurrensen från andra fastighetsbolag tycks vara något mindre.

Studsvik
Exponering mot kärnkraft, är det vettigt? Hoppas på en (själv)lysande framtid för bolaget men det finns lite för bolaget att bevisa framöver.

UTG
Nischade resor tror jag funkar fint nu såväl som framåt. Portföljens kassako i form av fina utdelningar.

Data Respons
Lönsam IoT-exponering som har en symbolisk plats i portföljen då den redan har stor andel i mina andra portföljer.

Nolato
Mid cap-bolag som tillhandahåller komponenter inom medicinteknik, telekom och industri.

Mycronic
Produktionslösningar till elektronikindustrin. Lite ljummen rapport i veckan och bolaget har en stor andel blankat men tror att det ändå kan bli bra framöver.

Avensia
Spännande exponering mot lösningar inom e-handel.

West International
Smarta lösningar inom betalautomater. Beställt hamburgare via automat på Max någon gång? Bolaget ligger bakom denna lösning.

eWork
Skalbar IT-konsultförmedlare med fin utdelning såväl som tillväxt.

Från att portföljen länge har haft tre stjärnor på Shareville så är den nu nere på en. Jag hoppas samlingen ovan ska få portföljen på banan igen - Right Back On Track?



Vad tror du om portföljen?

Bildkällor: Shareville, NNAva, Nordnet och Spotify

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

12 kommentarer:

  1. Henn Stefan! Jag har en fråga till dig. När fick du utdelning från Northwest healtcare sist? Köpte aktier 30 augusti i det bolaget men fortfarande inte fått någon utdelning i detta månadsutdelande bolag. Får väl höra av mig till nordea annars
    Mvh
    Sportcarl

    SvaraRadera
    Svar
    1. Northwests utdelning brukar betalas ut runt 16-18 varje månad så du får nog kolla med Nordea om du inte fått ngn än.

      Radera
  2. Tack för snabbt svar. Får väl maila nordea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Septemberutdelningen missade du nog precis men den i oktober borde du ha fått nu, fick mina den 16:e.

      Radera
    2. Jag fick utdelning från NWH senast 2017-10-16. Har dock inte Nordea.

      Radera
  3. Spännande idé att använda farmarportfölj som mellansteg mellan bevakningslista och de större portföljerna!

    Tack för många spännande tips. Beijer Ref ett företag helt i min smak, in på bevakningslistan. Fin utdelningstillväxt men lite för låg YOC just nu. E-work har jag också en liten provskvätt i och de har gått fint hittills!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det blir lite mera "skarp läge" jämfört med att ha en bevakningslista samt att risken (och potentialen) blir begränsad i absoluta tal.

      eWork har jag även i min största utdelningsportfölj.

      Tack för kommentar!

      Radera
  4. Säger samma som Utlandsutdelaren. Intressant koncept med "farmarliga" som mellansteg. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då jag har mycket kvar att lära avseende fundamental analys så vågar jag inte testa småbolag i större skala så i mångt och mycket är det en portfölj för lärande med.

      Tack för kommentar!

      Radera
  5. Bra inlägg och fin portfölj!

    Funderar själv mest på Ework, UTG och Swedencare av dem. Inte omöjligt att det kommer en analys på det sistnämnda någon gång framöver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska du plocka bort något skulle jag säga Semafo, trots att jag gillar Afrika och faktiskt varit i Burkina Faso. Råvaror och politisk risk är hög risk tillsammans, men visst, den kan agera hedge.

      Radera
    2. Tack Gustav!

      Swedencare känns spännande och det vore kul om du gjorde en analys utöver min grunda magkänsla.

      Semafo kanske är lite väl skakigt och är nog det bolag som ligger närmast exit i konkurrens med GWS.

      Radera