2017-10-26

Global Future - en ut en in

Om du tror att jag är helt insnöad mot utdelningsinvestering så tror du fel,  en utav mina större portföljer fokuserar mer på tillväxt och "framtidsbolag". 

Jag kallar portföljen:

z2036 Global Future

Idag så sålde jag av ett innehav som jag haft sen dess IPO i mars, nämligen Ambea.

Istället så tog jag in ett bolag som jag suktat efter ett tag men som alltid känts för dyrt, nämligen Fortnox.

Bolaget som tillhandahåller molnbaserad programvara för småföretag har en minst sagt imponerande tillväxt för närvarande.

Jag fick ett gott intryck av bolaget när jag besökte ett småbolagsevent för ett tag sen och nu efter en stark rapport var det dags att kliva på tåget.

En faktor som fick mig att köpa är att jag tror att bolaget kommer att få "pricing power" likt Netflix framöver. En höjning av en molntjänst från 99 till 109 borde i princip slå igenom direkt på sista raden tänker jag. När en företagare väl börjat använda ett Fortnox-program för exempelvis bokföring tror jag man kommer att acceptera lagom stora prishöjningar då och då.

Tajmingen av köpet kan man kanske ifrågasätta då den handlas på ATH och strax efter jag tryckt på köpknappen så kom det fram att största ägaren ser ut att bli anklagad för insiderbrott. Detta är sällan något som gynnar aktien men det borde inte påverka bolagets resultat tycker jag.

Portföljen har nu en fortsatt spännande sammansättning och nyckeltal tycker jag:



Google och Activision alltjämt största innehav och 3M har klättrat sen en finfin rapport så sent som igår.

Vad tror du om portföljen och Fortnox?

Bildkällor: z2036, Nordnet

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

6 kommentarer:

  1. Jan Älmeby grundade en gång i tiden SPCS som han senare sålde till Visma. Älmeby hade dock visionen om att starta ett affärssystem som skulle fungera i människors webbläsare. Han var extremt tidigt ute med denna idén när han på tidigt 2000-tal grundade Fortnox. Just att Fortnox redan fanns när cloud-vågen kom runt 2010 gjorde att de blev helt dominerande på den svenska marknaden. Idag är deras position, enligt mig, ohotad.

    Fortnox är nog mitt favoritbolag på den svenska börsen men värderingen är därefter och jag tycker att den är för dyr.

    Jag köpte den redan på 2 kr och höll i den upp till 12-13 kr då jag sålde av den delvis p.g.a. värderingen. Big mistake! Tycker som sagt att den är för dyr men skulle inte bli det minsta förvånad om bolagets aktiekurs fortsätter att stiga under de kommande åren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja värderingen är minst sagt ansträngd och det är den för Amazon och Netflix med. Svårt det där tycker jag men det är bolag man inte vill missa tycker jag.

      Tack för kommentar och info!

      Radera
  2. På tal om Fortnox så hickade jag till när DI och andra basunerade ut artiklar om att finanschefen säljer för miljoner i Fortnox. Bara det att media glömde kolla upp saken först, och det sänker ju förtroendet för media en hel del. Hon är avgående finanschef, så det är väl inte konstigt att hon säljer när hon för mindre insyn? Det skulle jag med gjort i den situationen. Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för info och kommentar! Det låter rimligt att man säljer ut om man slutar på ett bolag.

      Radera
  3. "...kom det fram att ordföranden ser ut att bli anklagad för insiderbrott."

    Nej, har inte hört att ordföranden skulle vara inblandad.
    Däremot sitter störste ägaren, Olof Hallrup, häktad.
    Mvh
    Rooney

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fel av mig och tack för påpekande. Jag ändrar inlägget direkt.

      Radera