2018-01-18

Global Future - "tyskdanskt byte"

Mitt så kallade fyndköp i MeVis visade sig kanske inte vara tillräckligt genomtänkt även om jag knappast är känd för djupanalyser och tålamod i sammanhanget köp av en aktie.

Då framtiden för bolaget kanske innehåller för stort inslag av förhoppning och då den enskilt största kunden håller på att fasa ut sig själv så valde jag att sälja med 0-resultat exklusive transaktionskostnader häromdagen.

Istället har jag nu plockat in Pandora även i framtidsportföljen då marknaden gav tummen upp efter kapitalmarknadsdagen.

Så portföljen har fått lite större vikt mot Consumer och således mindre mot MedTech:


Jag är nöjd med såväl geografiska bredden såväl som med sektorfördelningen som jag tror på framåt relativt världsindex.

Vad väljer du? Världsindex eller Global Future?

Disclaimer

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

7 kommentarer:

  1. Fin portfölj. Lite förvånad att du väljer att inkludera Netflix i den. Tror konkurrensen kan bli väldigt tuff för dem framgent.

    Jag jobbar också med flaggor därför måste jag ju bara kommentera flaggorna på fortnox och Fondia ;-)

    Stabila bolag iallafall och på lång sikt lär den va en solklar vinnare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oops, blev ett sorteringsfel med flaggorna där - dessa sätter jag manuellt i grafen. Tack för påpekande!

      Netflix är nog det svagaste kortet i FANG då skuldsättningen är hög bl a. Tror ändå de har en viss moat vilket de visat i sin pricing power på månadsavgiften. Disney och Amazon har väl tagit upp kampen men de har jag ju också i portföljen :-)

      Hoppas det blir en vinnare på sikt, skulle gärna ha lite mindre bolag i exotiska marknader mer men transaktionskostnader avskräcker en del plus att det är svårt att handla via Nordnet på sådana börser.

      Tack för kommentar!

      Radera
  2. Bjöd du förresten på någon total sammanställning över hur alla portföljerna hade gått för året? Hur mycket var du upp i snitt alla portföljerna inräknade?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Årssammanställning finns här: http://z2036.blogspot.se/2018/01/global-multi-strategy-arsrapport-2017.html

      Då utdelningsportföljerna tyngde så blev det drygt +9 % totalt vilket är lite sämre än en global indexfond som landade på ca 11 %.

      Radera
    2. Tack, hade helt missat den. :-)

      Radera
  3. Tack för en bra blogg! Jag gillar verkligen alla dina verktyg och diagram som på ett överskådligt sätt visar bl.a. innehav. En klar inspirationskälla till att fortsätta mecka med mina egna modeller! 🤓

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillar bloggen!

      Blir spännande att följa din och dina modeller, tack för kommentar!

      Radera