2018-07-20

Lynchspaningar i Europa - del 2

Här fortsätter lite korta spaningar från vår semester i Europa,  så kallade "Lynchningar"


Hissar från KONE har vi sett både i Belgien såväl som i Frankrike och det är väl någon sorts minimal bekräftelse på deras globala närvaro tänker jag.

---


Utländska varumärken
Trots ett lokalt utbud i världsklass så förefaller utländska varumärken inom livsmedel vara starka här i Frankrike. Heinz? Behåller mina Unilever oavsett :-)

---

E-cigaretter
Jag tycker mig ana att tobaksrökning har minskat en aning i Frankrike jämfört med tidigare vistelser och E-cigaretter/Vejp tycks vara på stark frammarsch. Dags att öka i Nolato? Plockade faktiskt in aktien i min portfölj Global Dividend Growth igår.

---



Närproducerat
Bland det bästa med Frankrike/Bretagne är det närproducerade utbudet av mat och dryck som är fantastiskt i smak och rimligt prissatt. Vet inget sätt att dra växlar kring detta gällande aktiemarknaden dock - Pekkas naturodlingar?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier.

Bildkällor: z2036


Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

4 kommentarer:

  1. Finns mycket Kone här på Malta också ;)

    SvaraRadera
  2. Jag instämmer i att e-cigaretterna synts mer. Var främst i Nederländerna, Belgien och Luxemburg. Möjligheten att betala med kort hade också ökat sedan senast tycker jag. Var mycket vanligare att man behövde kontanter i Nederländerna och Tyskland förr. Visa kunde vara svårt i Nederländerna medan Mastercard varit lättare förr, men det verkar ha utjämnats. Tycker det är kul att kika på huspriser också. Alltid intressant att jämföra med Sverige. Ekonomin verkar snurra på i alla fall. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Priserna i Euro hade ökat tycker jag sen 2014 då vi var i Frankrike senast så en viss inflation tycks det vara iaf.

      E-cigarretter är det nog värt att gräva djupare kring, tack för kommentar och att du delar med dig!

      Radera