2015-01-31

Portföljrapport januari 2015

Dags att sammanfatta januari för ett urval av familjens portföljer; frun och barnens kapitalförsäkringar.


Ca 4% till en relativt låg risk måste anses vara riktigt bra även om index utvecklats starkare. Som jag nämnt tidigare är riskjusterad avkastning mer intressant än att skugga index. Barnens sparhorisont är ca 5-10 år så där tycker jag mixen preferensaktier och stamaktier passar bra och möjliggör 100% investering. För fruns "pensionssparande" i kapitalförsäkringen så är fördelningen likartad men tanken är att löpande växla "preffar" mot stamaktier när bra köptillfällen ges då spartiden är ca 25 år.

Om man tittar på portföljernas vinnare så seglade Nordea upp till förstaplatsen i och med deras utdelningschock i veckan.

Det är en liten tröst mot årsbeskedet för sonens Nordea Globalfond som han har haft i ca 15 år som kom i veckan. Utveckling: -34%! Nog för att det var en tillväxtmarknadsfond från början, men jag gissar att stora fondavgifter har stor del i detta också...


Att det är högutdelare på denna lista är inte så konstigt då portföljerna nästan uteslutande består av sådana. 

När vi tittar tillbaka på 2015 i framtiden tror jag att det kommer benämnas som utdelningarnas år då rapportperioden hittills fokuserat mycket på dessa före resultatet i många fall. Förmodligen är det även lågränteläget som är orsak till detta fenomen.

Februari kan nog starta volatilt då Grekland kanske gör en default och USA-börsen börjar svikta. Min gissning är sidledes utveckling totalt då jag tror många investerare håller innehav över utdelningarna som är i perioden mars till maj.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar