2015-09-26

We are the champions? - AT&T

Telekom handlas ofta till hög direktavkastning, delvis beroende på måttlig tillväxt tror jag. Finns det då någon dividend champion inom segmentet? Telia i all ära men...


In 1876, Alexander Graham Bell invented the telephone. That was the foundation of the company that would become AT&T - a brand that has become synonymous with the best, most reliable telephone service in the world 
- från http://www.att.com/gen/investor-relations?pid=5711

AT&T tillhör Dividend Aristokrats och har en skaplig historik av utdelningshöjningar.

År     Utd. $Höjning %
20051.13
20061.2510.62%
20071.336.40%
20081.426.77%
20091.6415.49%
20101.682.44%
20111.722.38%
20121.762.33%
20131.82.27%
20141.842.22%
20151.882.17%
Snitt 10 år5.31%
Snitt 5 år2.28%

Data från http://www.att.com/gen/investor-relations?pid=5675

Trenden är minskande utdelningshöjningar de senaste åren men i kombination med hög direktavkastning så blir totalen godkänd för en utdelningsportfölj tycker jag.


En större höjning gjordes 2009 men sen dess är standard 4 cent om året varav den procentuella ökningen är avtagande. 

Min gissning är 4 cents höjning av utdelning kommande år vilket skulle få direktavkastningen att landa på nära 6%, en halv procentenhet över 5-årssnittet. Utdelningsandelen*) är ca 78% för 2015 vilket inte är världsklass men bättre än Telias 90% (en siffra jag hörde i dagarna) i alla fall.

Tycker att den platsar i en långsiktig utdelningsportfölj i alla fall, vad tycker du?

*) http://www.4-traders.com/ATT-INC-14324/financials/

*Brasklapp*******************************************
*Familjen Thelenius ligger lång i T                 *
*****************************************************

6 kommentarer:

  1. Lite högre DA motiverar risken, ett företag som påminner mycket om Telia. Fast bättre. På minussidan är det utdelningstillväxten. Men de verkar i en bransch med höga inträdesbarriärer så de lär nog finnas 100 år till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentar!

      Som jag skrivit om tidigare så vill jag ha en bra mix av hög DA och utdelningstillväxt och AT&T är lite av varje.

      Radera
  2. Kollade både på T och på VZ, försökte jämföra men kom fram till att jag inte riktigt ser varför AT&T eller VZ kommer vara ledande framöver, Även låga marginaler, så jag sket i det och köpte annat! :) Men historiken är mycket bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Framtiden för mobiloperatörer är svårbedömd tycker jag men rimligen borde några aktörer klara sig bra och AT&T är förhoppningsvis en av dessa.

      Tack för kommentar!

      Radera
  3. Hur ser det ut med kassaflödet och stor del av det har man delat ut? Mobiloperatörer ligger högt upp på listan när det gäller att bokföra kostnader som investeringar för att skapa zombievinster, då utdelningsandel är ett trubbigt mått.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för bra poäng och kommentar!

      Kassaflödet tycks ligga på ca 6$ så då delar man ut knappt en tredjedel av det antar jag.

      Är utdelning / kassaflöde ett bättre mått än utd/vinst för bedömning av långsiktig förmåga till uthålliga utdelningar?

      Radera