2016-05-05

Bokrecension: Bygg en förmögenhet - fixa familjens ekonomi

Som ni kanske har anat vi det här laget så gillar jag sparande i olika former och om en person som författat en bok i ämnet ber om en recension (givetvis utan ersättning) så är inte jag den som säger nej.


foto: Stefan Thelenius

Bygg en förmögenhet - fixa familjens ekonomi (Roos Tegnér) är en imponerande debut av författaren Joel Bladh. Efter att ha läst ett recensionsexemplar via iBooks så tänkte jag att recension av boken vore på sin plats.

Vad är bra?

Här avhandlas allt från när, var, hur, varför man kan och bör spara, resonemang kring bolån, budgethantering samt att till och med pensionssystemet hinns med på de 184 sidor som boken utgör.

Jag kommer på mig själv hur mycket likheter det finns mellan mina och Joels tankar och ibland är det kuslig igenkänning på olika resonemang. Efter en snabb efterforskning ser jag att han bor 20 meter från det hus där mitt ekonomiska uppvaknande började ta rejäl fart när jag var i hans ålder (<40) ungefär.

De inledande kapitlen är främst för de som inte insett fördelarna med ett regelbundet sparande samt fördelarna med att ha koll på sin ekonomi men även en rutinerad räv som jag kan verkligen uppskatta de olika ämnena som avhandlas i boken.

Som testare har jag en tendens att leta "fel" eller misstänkta problem i olika sammanhang men jag kommer på mig själv en bit in i boken att detta är noga genomarbetade tankar och språkbruket är klanderfritt i min smak.

Vad kunde ha varit bättre?

Utöver några återkommande kurvor på börsens utveckling så är det sparsmakat med fina grafer och visuella exempel vilket jag tycker är synd då dessa ofta lyfter fram budskap på ett effektivt och tydligt sätt.

Sen kanske det bör betonas än tydligare att börsen inte varje år avkastar 10%, jag har en känsla av att de som börjat spara på börsen efter finanskrisen 2008 inte riktigt har greppat att det under vissa perioder kan bli riktigt rött i depån emellanåt.

Så?

Sammanfattningsvis en välskriven bok skriven utifrån ett genuint intresse och passion som lyser igenom i texterna tycker jag.

Rekommenderas starkt.


6 kommentarer:

  1. Tack så mycket för de vänliga orden Stefan, jag är helt överväldigad! Mvh Joel

    SvaraRadera
  2. Själv har jag inte läst Joel Bladhs bok. Det ges ut många böcker i detta ämne. Hur man bygger förmögenheter? Hur man blir grymt rik på aktier?

    Vi antar att en snygg ung man tänker börja en karriär som en älskare till ett antal rika kvinnor. Det första han gör är att vandra iväg och köpa en handbok i gynekologi. Efter några dagars studier tycker han att han kan ämnet. Ännu värre en blivande författare går på en "skrivarkurs". Resultatet i bägge fallen: Katastrof.

    Fast man får börja någonstans. A Random Walk finns ju alltid.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om böcker är rätt sätt att nå målgrupper som skulle behöva starta ett långsiktigt sparande kan man fundera över men Joels bok är en av de i genren jag läst som jag tror har goda chanser att inspirera och få folk att ta steget från "kung i baren" till pengar över den 24:e.

      Tack för ditt engagemang Lars!

      Radera
  3. Hej Stefan,

    råkade höra dig i pratapengar så jag kollade upp din blogg. Såg nu Joel på Avanza play, lyssnade, lät intressant men mest floskler och promo för boken. Hittade även ett klipp på SR:s plånboken, likartad intervju, okritiskt hyllande men lite substans. Såg att du recenserat boken; nåja tänkte jag, nu kanske det som skiljer ut denna bok från övriga böcker/bloggar/pod:ar kommer fram...
    Om syftet är att locka småbarnsföräldrar (där pengarna rinner genom fingrarna) att köpa boken så har nog samtliga lyckats. Om ni har övertygat mig att köpa den är tveksamt.
    Att verkligen lyckas kräver många delar:

    1) två rejält höga löner så att sparandet kan blir 10-20-30 tusen per månad, då kommer familjen snabbt upp i en hygglig livlina.
    2) väl övervägda investeringsbeslut, räntefonder, indexfonder m låg avgift eller liknande för att minimera risken. Random stockpicking är ett vågat spel för privatpersoner.
    3) långsiktighet och att inte frestas börja plocka ut vinster/kursökningar för att finansiera utlandsresan, nya köket eller soffan.
    4) att ändra sin livsstil och gå från ett lyxfälle-liv till en student-budget.

    Kanske har Joel ytterligare tips riktade mot småbarnsföräldrar som att köpa tvättbara tygblöjor eller att göra eget barnmos i mixern. Vad vet jag men den stora förändringen som krävs är den mentala och där är väl likheten med bantning ett bra exempel, de flesta kan läsa en bok och inse vad som krävs men få lyckas.

    Jag önskar dock Joel all lycka med bokförsäljningen, dock är det tveksamt om medelklassens masskonsumtion kommer att minska eller om det ens är önskvärt..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och kul att du hittat till bloggen!

      Boken är enligt mig inspirerande och välskriven och kanske främst inriktar sig mot de som inte upptäckt "sparandet" ännu. Ett tips i boken som känns modernt i närtid är exempelvis att hyra ut sin bostad och på så sätt finansiera ens egen semester och/eller spara extra.

      1) Att sträva efter bra lön är förstås en bra utgångspunkt men om man ska orka ett helt arbetsliv bör man nog prioritera ett meningsfullt och stimulerande jobb före hög lön tror jag.

      2) Låga avgifter är en bra start och jag tror att en väl diversifierad aktieportfölj mycket väl kan prestera bättre än en smal och ojämnt fördelad indexfond som exempelvis Avanza Zero.

      3) Här kan man med fördel ha flera portföljer med olika sparmål och hosrisont.

      4) Jag tror på nånting mitt emellan, men är det frihet/tidig pension man är ute efter så bör man nog leva spartanskt nu som då.

      Jag tror som sagt att boken inspirerar och sannolikt öppnar ögon på "lyxfälle"-familjer åtminstone men även inbitna sparare kan nog hitta ngt matnyttigt.

      Tack för kommentar!

      Radera