2016-05-26

Turn-around? - Staples Inc.

Fick via Shareville notiser om att min bästa kompis Deval (som är ett strå vassare på aktier än vad jag är) vid upprepade tillfällen köpte en aktie vid namn Staples Inc (SPLS) som är världens största återförsäljare av kontorsmaterial.

bildkälla: http://www.staples.se/

"By expanding our product assortment and making shopping and saving easier than ever, we’re helping customers make more happen every day. And it’s our mission to make more happen for associates, local communities and even the planet — through programs, policies and the values we live by." källa: http://www.staples.com/sbd/cre/marketing/about_us/
Vad är det här för något tänkte jag och kollade lite vad som var "caset" bakom.

Aktien kollapsade nyligen efter att en stor fusion med största konkurrenten Office Depot misslyckades då myndigheterna sade nej till en sammanslagning.

bildkälla: Avanza

Vem köper en aktie som har en trend likt denna?

Lite data kanske hjälper?
  • Direktavkastning 6%
  • Kursen på 10-års lägsta
  • En rejäl $-kassa efter att skulder och böter är betalda
Vad är haken?

Konkurrensen från Amazon och Walmart är hård och affärsmodellen behöver renoveras. Jag (och Deval) tror att vi är nära botten här och nu när fusionen stoppats så kan ledningen fokusera på egna verksamheten på ett bättre sätt (förhoppningsvis). Utmanande är givetvis att lotsa en affärsmodell av äldre snitt (kontorsmaterial via butik) in i framtiden men de är redan den tredje största aktören på försäljning via nätet av kontorsmaterial. Konkurrenten Office Depot har sämre lönsamhet och finanser vilket är till en viss tröst i detta fall.

Jag har tagit en initial position i pensionsportföljen så får vi se om jag plockar in den även  i utdelningsportföljen dessutom.

Vad tror ni?


4 kommentarer:

  1. Tror att någon större aktör behöver svälja några av de övriga, t.ex Runelandhs(ägs av Brady Corp idag), Witre(ägs av Manutan), AJ produkter. Konkurrensen på marknaden är stenhård, och man lämnar många gånger anbud under inköpspris för att få avtal med t.ex kommuner. Office depot och Staples har lite bredare sortiment och får därför konkurrens även av Wal-mart och Amazon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för bra input!

      Det känns som Staples hhar yfsad finansiell ställning vilket skulle kunna tala för att de kanske kan ta marknadsandelar om andra kastar in handduken.

      Radera
  2. Det är många retailers som har "blivit billiga" det senaste året, så det gäller nog att välja med omsorg. Beaktat att jag inte har någon större kännedom om branschen, så ser skuldsättningsgraden lite oroande hög ut om tiderna blir svåra.

    Rimlig värdering mot historisk lönsamhet, bra värdering mot fria kassaflödet men som de dock använt en del till utdelningar och återköp av aktier istf investeringar för framtiden som kanske hade varit nödvändigt. Kontorsmaterial känns ju helt klart som att det är nätförsäljning som gäller i framtiden, så blir nog fortsatt tuff konkurrens.

    Det är nog inget jag skulle våga mig på att köpa, men det finns som sagt säkert andra som kan retail mycket bättre än mig. Sports Direct ligger högst på min lista i denna bransch, värderingsmässigt och tänker mig att kläder inte är lika givet att nätförsäljning tar över helt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för bra input, blir till att utvärdera detta ytterligare men ligger +5,5% redan sen köp så en bra start iaf :-)

      Radera