2016-05-01

We are the champions? - Apple

Man kan säkert ifrågasätta tajmingen för detta inlägg men jag tycker det är på sin plats att kika lite på

Apple


bildkälla: z2036 original

Apple som Dividend champion?

Det var först för 5 år sedan som Apple (AAPL) återupptog kontantutdelningar så de har långt kvar tills de tillhör anrika samlingen Dividend Aristocrats. Historiska utdelningar i all ära men hur de ser ut framöver är givetvis det som spelar roll för ens aktier och Apple har bra förutsättningar att fortsätta i liknande stil som de senaste åren.

Knappt 10% höjde de utdelningen med senast och utdelningsandelen är låga 25% samtidigt som man sitter på världens största kassa. Paradoxalt lånar de till utdelningen då en stor del av kassan är allokerad utomlands av skatteskäl bland annat. I skrivande stund är direktavkastningen 2,4%.

Apple som bolag?

Då Apple nog är det bolag som har flest analyser av alla tänkte jag inte dyka ner i dess siffror, rekommenderar att man kikar på Seeking Alpha där det snudd på publiceras en artikel dagligen kring Apple. Vidare så har nog Magnus Andersson på bloggen Fundamental analys den bästa artikelserien på svenska.

Apples produkter behöver knappast någon närmare introduktion och familjen Thelenius tillsammans med många världen över är inne i deras eko-system.

De flesta inlägg på denna blogg är skrivna på min MacBook Air 11" vilket är den överlägset bästa dator jag någonsin haft alla kategorier (har använt datorer regelbundet sen 1982). Den startar/vaknar på sekunder, är portabel och man kan alltid fortsätta där man var sist. Den var dyr i inköp men sett till produktivitet/kostnad så är den "billig" jämfört med de PC jag använt genom åren.

Kvalitet och fokus på UX (user experience) är något som genomsyrar Apples produkter och är sannolikt det i kombination med premiumkänsla som gör att de kan ha relativt höga marginaler jämfört med sina konkurrenter.

Q2-rapporten senast visar på vikande försäljning för viktigaste produkten iPhone men jag tror nog de kan fortsätta sälja stora volymer även framgent vilket borde ge fortsatt fina vinster.

Möjligen drabbas försäljningen lite av just den höga kvalitén på produkterna då man inte behöver byta smartphone eller dator speciellt ofta jämfört med konkurrenterna. Men när det väl är dags för ett byte så tror jag sannolikheten är mycket stor för att man väljer Apples produkter igen då man delvis är "inne" i ekosystemet samt haft ett relativt problemfritt ägande.

Jag vet att många framhåller Android-telefoner som mer "bang for the buck" men de erfarenheter jag har av de fåtal telefoner jag provat är inte överväldigande positiva. Min son har en OnePlusOne och den måste jag nog framhålla som grymt prisvärd men den kanske största konkurrenten Samsungs lurar tycker jag inte ger värde för pengarna jämförelsevis.

Nåväl, avslutningsvis tror jag att utdelningarna är uthålliga och 10% årliga höjningar borde man kunna räkna med även med varierande försäljning. Detta gör att Apple bidrar fint med utdelningstillväxt till en global utdelningsportfölj.

*Brasklapp*******************************************
*Familjen Thelenius ligger lång i AAPL              *
*****************************************************

24 kommentarer:

  1. Har du någon känsla för hur mycket ni lägger på appar, ITunes och liknande? Jag är oerhört nyfiken på hur mycket repetitiva intäkter Apple kan räkna med.

    Det skulle vara oerhört intressant att beräkna steady state för ett Apple-hushåll med avseende på årliga hårdvaruinköp respektive kringtjänster.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dottern brukar nog lägga en hundring eller två per år i spel och jag själv köpa program till Mac ibland utöver en del appar så kanske ca 500/år? Sedan brukar vi ha telefonerna ca 3 år innan man köper en ny modell, närmast är det att byta ut dotterns 4S mot en iPhone SE sannolikt. Är personligen sugen på en iPad pro med penna men tycker den kostar lite i överkant ännu.

      Givet en trogen kundbas så borde de återkommande intäkterna bli rätt bra men det kanske skiljer sig lite åt mellan olika länder och så, gissar att vi svenskar är mera pro Apple än andra.

      Tack för kommentar!

      Radera
    2. Jag tycker att det är fantastiskt intressant att se hur Apple har gjort tvärtemot alla andra. Istället för att sälja hårdvaran billigt och försöka tjäna de stora pengarna på tilläggstjänsterna säljer man ganska dyr hårdvara och lockar kunderna med kvalificerade tilläggstjänster som är gratis eller åtminstone billiga. Eftersom jag inte är en del av Apple-universum har jag dålig koll på hur fördelningen såg ut men ni lägger kanske 5-10 % på tilläggstjänster (minst 5000 kr på hårdvara och 500 kr på tilläggstjänster) vilket jag tror ligger nära det internationella snittet.

      Så länge utbyteshastigheten ligger kvar på nuvarande nivåer tror jag att det kan fortsätta fungera bra för Apple. Men framförallt tycker jag att det är kul att se hur en helt annan strategi än den sedvanliga kan fungera så bra.

      Radera
    3. Tröskeln för Apple-produkter är tyvärr hög sett till inköp man har man väl fått "smaka" så är det nog många som väljer att vara märket troget.

      Det är kanske det som ger "premium"-känslan vilket motiverar/möjliggör höga marginaler. Tycks ha funkat hittills iaf.

      Tack för kommentar!

      Radera
    4. Fler och fler av de stora speltillverkarna släpper numera sina spel för Ipad och Iphone vilket genererar fina intäkter till Apple. Ett exempel är Heartstone från Blizzard som undertecknad spelar på sin platta.

      Radera
    5. Ja det känns som iOS prioriteras avseende vissa applikationer, troligen för att man vill nå en relativt köpstark målgrupp i första hand.

      Tack för input!

      Radera
    6. Jag har för mig att siffran är kring 10%. Tim Cook svarade undvikande på frågan om Apple skulle skifta fokus från hårdvara till tjänster.

      Radera
    7. Tack för input, vore trevligt med både bra hårdvaru- respektive tjänsteförsäljning :-)

      Radera
  2. Hejja. Har funderat på Apple ett tag, gillar dock inte att de lånar till utdelningen riktigt. Tror ändå att det kan bli köp om kursen faller under $90. Apple är ett tillväxtbolag, men osäker på hur mkt mer de kan växa?
    Går rykten om att de vill köpa upp Tesla, stämmer det eller vad tror du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns mycket osäkerhet kring Apple men att de kommer fortsätta tjäna bra med pengar tror jag är ganska säkert oavsett.

      Tror inte de köper Tesla, ryktet går om att de bygger en anläggning i Tyskland för "iCar", kanske ett bra sätt att använda det utländska kontanterna?

      Tack för kommentar!

      Radera
  3. Hej!

    Om man ser till deras återköp så blir den reala utdelningshöjningen för bolaget ca 5% men 10% i realiteten. En utdelningsnivå de bör kunna hålla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Återköpen har jag sämre koll på ska jag erkänna men vet att det är stora mängder aktier som återköps.

      Tack för kommentar!

      Radera
  4. Ett intressant och simpelt sätt att se Apple på är att det är en "prenumeration" på telefoner, ipads etc. Tror placeras podd var inne på det. Då är det bara att titta på kundlojalitet (hög) och eventuella kommande modeller (kommer då och då) så framstår bolaget som relativt säkert konsumentbolag. Även om man inte kommer på nya revolutionerade saker så kommer många "prenumerera" ett bra tag till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aktiekursen lever sitt eget liv och är svår att förstå ibland då aktien mätt i P/E är relativt billig. Nog för att marginalerna kommer att utmanas och försäljningen variera men rimligen bör kassaflödet vara fortsatt bra framgent så länge produkterna fortsätter hålla samma höga standard som vi är vana vid.

      Tack för kommentar!

      Radera
  5. Testa en Samsung Note telefon och du kommer aldrig titta åt en annan telefon igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svärfar kör Samsung och de gånger jag varit tvungen att hjälpa till med inställningar och annat efter diverse strul har inte varit positiva upplevelser. Man kan gissa/hoppas att Samsung har blivit bättre på nyare modeller i det avseendet men det är inget märke som lockar mig just nu i alla fall, krävs nog en "killer-feature" för det.

      Tack för kommentar!

      Radera
  6. Macanvändare jämför en ny Mac ned deras gamla och billiga pc-datorer och kan på så sätt lura sig att Mac är så mycket bättre. Väldigt roligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns säkert de som gör det, i mitt fall jämför jag med de nya PC jag använder på jobbet (får en ny vartannat år ca) och Mac är överlägset när det kommer till användbarhet, tillgänglighet samt pålitlighet IMHO.

      Tack för kommentar!

      Radera
    2. Jämför då en ny Windows med en äldre Mac och jag kan lova dig att i majoriteten av dessa jämförelser så är Mac fortfarande säkrast, snabbast och har minst problem. Jag har haft både Mac och Windows datorer samtidigt under de senaste tio åren och ALLA mina Mac har varit ljusår bättre än Windows. Och då jämför jag med inköp och förnyelser samtidigt.

      Radera
    3. Delar dina slutsatser, tack för kommentar!

      Radera
  7. Angående android vill jag framhålla att alla som jag testat och som gör sin egen variant gör ett sämre jobb än Google. Kör på min tredje nexuslur och det är lika friktionsfrit som min tidigare applelur + mer uppdateringar som förbättrar telefonen. Kom t.ex. där kameran blev snabbare och bättre för något år sedan :)
    Samsung därimot.. Bra hårdvara, dåligt med uppdateringar även på den högsta premium klassen samt ett pajat OS

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter logiskt då det rimligen borde ha kolla på OS:et, tack för kommentar!

      Radera
  8. Håller med Logi. Nya operativsystemet Oreo är en dröm. Personligen köper jag hellre en kinesisk Xiaomi med snabb hårdvara och senaste mjukvaran för en 1/4 av priset av en ny Iphone.

    SvaraRadera