2016-05-22

High Yield Mania(c)!?

Tänkte avsluta denna bloggvecka som oplanerat dominerats av ett par High Yield-aktier med ett inlägg kring min uppmärksammade portfölj med denna strategi - Bil2020.


Denna högutdelande portfölj har haft en mycket god utveckling sen "starten" för  High Yield-strategin från september 2015 då jag avyttrade preferensaktier med evig löptid och måttlig direktavkastning efter att ha fått insikt om vissa nackdelar med dessa.


Givetvis beror en del av utvecklingen av fortsatt duvaktig räntepolitik men en stor del är även de löpande väl tilltagna utdelningarna.


Som synes landar relativt stora utdelningar varje månad vilka tillsammans med månadssparandet investeras i mer eller mindre "stabila" högutdelare (High Yield).


Direktavkastningen för portföljen ligger på galna 8% och fördelningen av innehav är enligt följande:


Försöker få spridning på många innehav och olika sektorer men aktier i denna kategori är relativt sällsynta och risk/reward varierar givetvis kraftigt men tycker att den är gynnsam totalt sett för portföljen.

Då denna portfölj är lite mer kortsiktig (4-5 år) så drar jag mig inte för att ta hem vinster och byta ut innehav.

Två stycken lyckosamma "trades" har bidragit till den fina avkastningen.

bildkälla: Avanza

bildkälla: Avanza

Som synes har jag haft turen att sälja på toppen i bägge fallen vilket gett fin totalavkastning. Det spekulativa köpet i Prospect Capital hoppas jag kan ge något liknande resultat men det återstår att se.


Här är innehaven sektorvis med länk till inlägg om jag skrivit något om aktien:

Konsument
Boston Pizza Royalties Income Fund (CA)
Clas Ohlson
Keg Royalties Income Fund (CA)

Fastigheter
Castellum
Delarka
Genova Pref
H&R (CA)
K2A Pref
Northwest (CA)
Oscar Properties Pref B
Saltängen
Tobin Properties Pref

Diverse
SAS Pref
Pegroco Pref
Hancap Pref
Prospect Capital (US)

Stor övervikt mot fastighetsbranschen vilket är svårt att undvika för denna typ av aktier. Vad tror ni om utvecklingen framöver och har ni någon kandidat som skulle passa i portföljen?



19 kommentarer:

  1. Intressant inlägg!

    Royal Dutch Shell, 7.6 %
    GEO Group, 8.3 %
    Corrections Corporation of Ameria, 6.7 %

    SvaraRadera
  2. Mycket intressant läsning!
    Ser att du har Hancap Pref i din potfölj. Funderar själv på att plocka in en liten post då det verkar som dom har för avsikt att lösa in sina preffar inom överskådlig framtid, är det något du tror kommer ske?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte råkoll på Hancap men då den har hög utdelning så finns det sannolikt incitament för inlösen vilket i min värld är positivt.

      Tack för kommentar!

      Radera
  3. Svar
    1. Ja den passar fint i detta sammanhang och även generellt (har den i utdelnings- samt pensionsportföljen), tack för kommentar!

      Radera
  4. Tack för fler fina inlägg. Ett par som kunde passa är kanske Volati, även om det är en pref, och Annaly Capital, som genererar 11% och givit bra för min del. Kvartalsutdelningar är också skönt tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Volati är intressant om den skulle komma ner i pris tycker jag. Annaly Capital får man spana in - tack för tips och kommentar!

      Radera
  5. Måste säga att din portfölj har överträffat mina förväntningar när jag läste om den första gången, så riktigt grattis. Det skulle vara intressant att se hur den klarar omvälvningar i fastighetsbranschen eller liknande. Det har ju fortsatt varit ganska bra klimat bland fastighetsinvesteringar, hur tror du portföljen skulle klara ett scenario á 90-talskrisen eller 2008? Eller bara ta ett scenario som att räntan skulle gå upp med 1-2 %?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för feedback!

      En fastighetskrasch a la tidigt 90-tal skulle slå hårt men givet att konkurs undviks så kan vissa utav aktierna i portföljen klara sig relativ väl tror jag (Oscar, Tobin, K2A m.fl.).

      Stora spöket är nog räntan och framför allt inflationen även om del fastighetsbolag har automatisk justering av detta (Delarka o Saltängen).

      Dock är jag nog ganska säker på att dessa High Yields kan klara räntehöjningar bättre än exempelvis aktier med lägre DA och måttlig tillväxt men det återstår att se...

      Radera
    2. Varför tror du att Oscar klarar sig i en fastighetskris? De säljer ju premiumbostäder till överpriser. Borde få en släng av sleven...

      Radera
    3. Så länge länge de inte går i KK så klarar sig preffarna bättre än stamaktierna i teorin iaf.

      Radera
  6. Det är en utmaning att hitta högutdelare utanför fastighetssektorn. Visst du har telekom men det har sina risker. Något man kan göra är att försöka hitt defensiva nischer i fastighetssektorn men det är svårt att komma runt problemet. Sitter med 100% fastigheter i min rese/renoveringsfond. Siktar själv på bostäder, samhällsfastigheter och sjukvårdslokaler men jag vet inte hur mycket extra skydd det ger (jämfört med kontor och köpcentrum).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt klart svårt att hitta akter utanför fastighetssektorn, där passar Boston och Keg bra in som komplement även om de är speciella i sig. SAS-preffen sticker ut bra även om den givetvis har sina risker.

      Tack för kommentar!

      Radera
  7. Nice charts, the dividend calendar is spectacular. Good job on dividends.

    SvaraRadera
  8. Här e 3 utdelningscase som jag har som ingen nämt.

    Nobina -Som ifs gått upp en del men forf fina 6,2% utd.

    MFIN -13,6% Kvartalsutdelningar

    AGNC -12,8% Månadsutdelningar

    Har själv små positioner i MFIN o AGNC eftersom jag ser dem som riskfyllda kryddor i portföljen.

    SvaraRadera
  9. Kan du uppdatera Bil 2020, gärna med fördelning.
    M.v.h. Ulf

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart, håll utkik på separat inlägg inom kort!

      Radera