2021-12-05

Julklappstips för börsnördar!

Julen närmar sig med stormsteg och varför inte köpa en eller flera börsrelaterade böcker i julklapp till dig själv eller någon i din närhet?

I egenskap av (före detta?) populär bloggare så får jag recensionsexemplar skickade till mig regelbundet. Då jag ofta (tyvärr?) bland annat prioriterar att läsa på om mina bolag före böcker så har min hög av olästa böcker växt ordentligt senaste åren. Men jag har i alla fall nu snabbt skummat igenom fyra olika böcker inom börsgenren och kan utifrån det redan rekommendera allihopa även om jag själv ska läsa alla mer noggrant sen under min julledighet.


Mer Börspsykologi är uppföljaren till Cristofer "Sofokles" Anderssons populära bok Börspsykologi. I veckan som gick så fick mina tillväxtbolag smaka på rejäl multipelkontraktion och Cristofers böcker har hjälp mig att förstå och bättre hantera olika "hjärnspöken" som kan uppstå när man befinner sig på den som alltid nyckfulla börsen. Mer Börspsykologi ger som namnet antyder än mer fördjupad kunskap kring det nämnda ämnet och jag känner mig nu än bättre rustad för svängningar i portföljerna nu såväl som framåt.

101 tankar om aktier av Ludvig Rosenstam Åhman har ett upplägg som jag gillar skarpt i form av 101 olika tankar och tips om börsen. Smaka på #57 Identifiera bra bolag, #64 Investera globalt och #71 Diversifiera aktieportföljen - ljuv musik i mina öron. Många punkter berör psykologiska aspekter med börsen likt Cristofers böcker och sammantaget så förefaller de 101 punkterna ge många fina verktyg till verktygslådan. Boken har indirekt (tillsammans med Magnus Anderssons föreläsning i Uppsala förra året) inspirerat mig till att dela upp mina tankar i punktform i olika sammanhang.

Joel Bladhs Bli en miljönär är en bok som bjuder på båda intressanta tankar och handfasta tips om  hållbar ekonomi såväl som hållbara investeringar. Den inbundna upplagan av boken har en riktigt snygg och tilltalande layout som gör rättvisa åt det intressanta innehållet. Ska en bok innehålla tabeller så gör sig dessa mycket bättre i färgformat tycker jag. Avsnittet om att skippa husdjur är tankeväckande men inget jag håller med om :). Solceller är jag redan såld på men förstås intressant att ta del av Joels erfarenheter i ämnet. Att förena kapitalism och hållbarhet är en mycket tilltalande och kraftfull kombination tror jag och denna bok innehåller mycket intressant tankar i sammanhanget.

Avslutningsvis så har vi Investera som mästarna av Jonas "Investeraren" Bernhardsson. Att få bra och strukturerade sammanfattningar av mästares investeringsstrategier som Warren Buffet, Philip A Fischer och min favorit Peter Lynch är riktigt matnyttigt. Jag tycker att Jonas bok är klart bättre än Världens 99 bästa investerare på samma tema. Summeringsdelen i slutet av boken är riktigt bra där bland annat de röda trådarna hos mästarna gås igenom. Mycket intressant att stämma av mästarnas slutsatser mot sina egna tycker jag och bara detta avsnitt gör boken mycket läsvärd i min värld.

Alla dessa böcker går sannolikt att få tag på där böcker säljs helt enkelt - har du några andra börsrelaterade julklappstips?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier.

Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, 4-traders, Avanza, Yahoo Finance, Börsdata
Bildkällor: Nordnet, Shareville, z2036, Avanza

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Varsågod och lycka till med investeringarna!

      Radera
  2. Jättebra tips! Såg att Cristofers bok även rekommenderades i Aftonbladet så det är du och Aftonbladet Stefan! ;)

    Lär dig mer om aktier och investeringar – läs Aktiepappa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar, är ingen stor fantast av AB men ibland blixtrar det till! :)

      Radera