2017-07-19

Bokrecension: Världens 99 bästa investerare

Nyligen hemkommen från en "roadtrip" med familjen där det blev totalt drygt 250 mil genom Sverige, Danmark och framförallt Tyskland.

Mellan de kalla doppen (17 grader) så passade jag på att läsa klart:

Världens 99 bästa investerare av Magnus Angenfelt (Roos & Tegnér)

foto: Stefan Thelenius

Boken samlar 99 investerare från världens alla hörn (dock övervägande majoritet gubbar från USA) där de delar med sig av sina investeringsstrategier, tips och avkastningsresultat.

Med andra ord är det en liten udda bok inom ämnet ekonomi och den kanske funkar bäst som uppslagsverk/sällanläsning än nagelbitare tycker jag.

I boken hittar du Buffet, Soros, Lynch, Icahn och 94 andra mer eller mindre kända finansprofiler.

Boken är indelad i avsnitt på 2-3 sidor om varje investerare där de beskriver med egna ord sina bästa tips (i den mån de svarat författaren) samt även resumé av karriär och investeringsstrategi baserat på olika källor.

Jag fascineras av att så många olika strategier kan ge så imponerande resultat som över 15% CAGR i över decennier för många av investerarna.

Resultaten är väl någon sorts bevisning om att det går att slå index över lång tid men samtidigt blir jag ödmjuk inför att det handlar om fullblodsproffs och sannolikt "de bästa av de bästa".

Med tanke på att ingen renodlad utdelningsinvesterare finns bland de 99 så kanske jag borde fundera över min huvudstrategi men ärligt talat så siktar jag inte mot toppen utan mer mot god riskjusterad avkastning till rimlig insats i form av tidsåtgång.

För dig som ännu inte valt investeringsstrategi så kan boken med fördel fungera som inspiration då det finns många olika strategier och tips att välja bland.

Sammanfattningsvis tycker jag boken förtjänar en plats i bokhyllan som uppslagsverk om inte annat.

Vad är din investeringsstrategi och kommer den att avkasta över 15% årligen över tiden?

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

8 kommentarer:

  1. just nu är det 20% högutdelare, 20% investmentbolag, 20% kvalitetsbolag, 20% bransch( bank,lädemedel, tele osv), 20% utländsk( just nu mest USAplus ett Norskt(Kitron)

    mvh
    sportcarl1

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som en sund och bred strategi, tack för att du delar med dig o kommentar!

      Radera
  2. Jag kör multistrategy inom olika depåer, dvs olika tidshorisonter och olika strategier. Ja, utdelningsinvestering siktar mer på stabil men lägre avkastning över tid, av naturliga skäl. Jag själv siktar betydligt högre än så, jag vill inte bara bevara värde utan bygga värden för mig och kommande generationer.
    Jag har själv läst den där boken, och den var väl ok, men något seg kanske om jag minns rätt. Bäst funkar den kanske för att få en slags grundläggande insikt i vilka olika typer av angreppssätt som kan fungera. Och därifrån kan man sedan jobba vidare, med mer studier. Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja boken passar att läsa då och då. Kör också flera strategier men mestdels utdelning.

      Tack för att du delar med dig och kommenterar!

      Radera
  3. Sant. Utdelningsstrategin ger nog inte högst poäng men däremot skulle jag vilja kalla den för den enklaste strategin. Givetvis måste man göra sin hemläxa och se till att företagen man köper har råd att betala sina utdelningar och helst att verksamheten växer så att det finns utrymme för höjningar framöver. Men att räkna ut sannolikheten för detta tycker jag är betydligt enklare än att försöka räkna ut framtida intjäning genom att vara värde och tillväxtinvesterare. I boken Common Stocks and Common Sense får man följa med hur en framgångsrik värdeinvesterare tänker när han agerar i sin fond. Det har fått mig att inse att det är betydligt svårare att kalla sig värdeinvesterare än vad man tror. Proffsen sitter på så mycket mer kontakter och information än vad vi amatörer gör. Vi ligger alltid 2a. Vissa saker som denna författare räknade på måste han haft bransch kontakt (känt någon på insidan) för att kunna räkna ut tror jag. Det är inte så lätt att kalla sig värdeinvesterare som man tror. Sen har antalet tillväxtinvesterare stigit lavinartat på sistone. Men det är också lätt att vara det i en marknad när allt går upp.

    Själv är jag en form av utdelningsinvesterare som trots allt bryr mig om vad jag betalar för en aktie. Jag tittar både på priset och utdelningen och gör en gemensam bedömning. Några 15% om året blir det definitivt inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig, när man läser om hur "proffsen" jobbar så inser jag att man inte riktigt har samma tid och färdigheter (ännu)...

      Egentligen vore det enklaste att ta en indexfond men en globalt inriktad utdelningsportfölj är så mycket roligare tycker jag.

      Tack för kommentar!

      Radera
    2. @Anonym

      Ja det är inte lätt detta med värdeinvestering, eller för den delen utdelningsinvestering. Själv har jag faktiskt inte lyckats klura ut vad det är för något. Som om inte detta var nog sitter också investeraren och grubblar på om marknaden skall rasa. På de bloggar jag läser har det spridit sig en uppfattning att marknaden är dyr, och att en större korregering står för dörren. Har vi inte haft en uppgång på runt sju år? Signaturen Investeraren meddelade att större kapital står vid sidolinjen. Oklart hur han kommit fram till det.

      Vi kan först konstatera att aktiemarknaden har inget minne. Det har ingen bäring på investerings situation att börsen gått upp ett antal år. Det hela påminner inte så lite om vad som hände i Monte Carlo den 18 augusti 1913. Plötsligt blir det en febrig atmosfär i lokalen. Osannolika saker börja hända. Vid roulettebordet har svart kommit upp 15 gånger i rad. Jag tror att vem som helst kan räkna ut vad som händer nu! Jag menar hur agerar spelarna nu? Det är dock inte slut med detta. Svar kommer upp 26 gånger i rad. Vad alla glömde var att när kulan sattes i omlopp den 26:e gången var chansen 50% för rött eller svart. Varken mer eller mindre. Blir lite som när de stora pojkarna ställde sig vid sidolinjen inför Brexitvalet. Sedan skulle bilden klarna:-))

      Med vänlig hälsning

      Lars

      Radera
    3. @Lars

      Du har onekligen en del poänger tycker jag, i slutändan är det bolagens vinster och utsikterna framåt som spelar roll - inte hur många år i rad börsen har stigit.

      Tack för inspel och kommentar!

      Radera