2017-07-09

En bil år 2020 från Bil2020?

Nyligen hemkommen från Gotland där jag råkade på en bil som gav inspiration till dagens inlägg:

En bil år 2020 från Bil2020?

foto: Stefan Thelenius

Konceptbilen ovan är från Volkswagen och beräknad lansering för publik försäljning är som en händelse år 2020.

Jag frågade inte efter prislapp så jag är osäker om mitt dedikerade bilsparande "Bil2020" kommer att räcka hela vägen till en sådan bil.

Apropå det, hur har det gått för portföljen?

Portföljen/strategin Bil2020 i sin nuvarande form startade tidig höst 2015. Jag kom då fram till någon sorts insikt i att preferensaktier med relativt låg utdelning var betydligt mer räntekänsliga än de med hög utdelning. Så jag sålde en hel del av mina dåvarande preferensaktier för att ta in nya med högre utdelning samt högutdelande stamaktier.

bildkälla: Avanza

Så här långt har strategin motsvarat mina förväntningar såväl som förhoppningar kring egenskaper:
  • Låg volatilitet
  • Stabil och relativt jämn avkastning
  • Hantera marknadsoro relativt väl (jämför med index ovan)
bildkälla: Avanza


Nämnda egenskaper kan verifieras via graf och nyckeltal ovan som synes. Mäter vi CAGR från 1:a oktober 2015 så landar den på +23,7 % vilket jag är mer än nöjd över.

Hur ser portföljen ut idag?

bildkälla: z2036

Portföljen består av 21 olika innehav med varierande vikt från ca 3 - 8%. Plockar i princip bara in bolag som har DA på 7% eller mer. De ovan som ligger under har gått bra kursmässigt varav lägre DA nu. Många utav dessa har jag skalat ner för vinsthemtagning samt för att växla till innehav med högre DA.

bildkällor: z2036

Exponeringen mot utländsk valuta är på knappt 40% och mot sektorn fastigheter drygt 35 % vilket kanske är de svagaste punkterna i strategin för närvarande.

Räcker pengarna till en ny bil?

Jag månadssparar 1 000 kronor i portföljen vilket motsvarar värdeminskning på vår nuvarande bil på ett ungefär. Tillsammans med en genomsnittlig månadsutdelning på 650 så ger det 1 650 att köpa aktier för varje månad så hur långt räcker det?

Vi beger oss ut på hal is och försöker oss på en prognos fram till 2020.

bildkälla: z2036

Portföljen i sin helhet har en direktavkastning på drygt 8 % och en förväntad tillväxt på 1 % så jag använder dessa värden för att beräkna värdeförändring.

bildkälla: z2036

Om vi använder en närproducerad sparkalkylator så landar vi på ca 165 000 om tre år och vi kan nog konstatera att det inte räcker helt till bilen ovan. Stor basklapp här om att räkna på korta sparperioder sannolikt är mer vanskligt än vanligt avseende prognosberäkningar.

Hur finansierar du din nästa bil?

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

13 kommentarer:

  1. Hur? Köper ingen ny bil, du som är såpass insatt i ekonomi vet väl om att det är ekonomiskt självmord att köpa en ny bil? För de 165k som du förmodligen kommer ha i näven hade jag nog köpt en fin begagnad bil för max 75k, max... Sen hade resten gått in i din huvudportfölj. Får redan nu svår ångest att du pratar om att köpa en ny bil, trots att jag vet att det är syftet för just denna portfölj :)

    Allt gott! //R

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har helt rätt i att köpa ny bil sällan är optimalt är värdesynpunkt. Vi köpte vår nuvarande bil för ca 120k begagnad och det är den summan som varit målet på ett ungefär så någon ny bil har det aldrig varit tal om egentligen. Men sen blir man sugen när man ser konceptbilar likt ovan och Teslas nya, man är ju inte mer än människa :-)

      Tack för kommentar!

      Radera
  2. Jag har inget specifikt sparande till ny bil, och ingen speciell buffert heller, utan bara ett generellt sparande med runt 20% sparkvot över tid. Man vill ju leva ok i nutid också, vilket många snålbloggar annars tycks glömma bort helt. Bilen kör jag sedan tills den är slut, kanske runt 25,000 mil eller så förhoppningsvis (dvs i mitt fall 25 år då). Skulle den börja krångla för mkt så blir det dock byte i förtid.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är skönt med ett öronmärkt sparande till bilen men det förstås egentligen dumt att köpa mer bil än man behöver sen. Jag vill ha ett bekymmersfritt ägande av bil så när det krävs större serviceåtgärder så är det nog läge för ett byte.

      Tack för kommentar!

      Radera
  3. Trevlig utveckling! Inspireras av den här portföljen när jag bygger rese/renoveringsfonden, som ännu inte varit lika lyckosam.

    Nästa bil blir nog begagnad här mer, sen är antingen bilpooler eller elbil med billig drift inte uteslutet nästa gång, beroende på hur långt det kommit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi kör bara 1000 mil/året så bilpool kanske skulle funka men gillar friheten o bilsemestrar i europa.

      Tack för kommentar!

      Radera
  4. Vi sitter och väntar på Mercedes elbilar vilka beräknas komma runt 2020. Förhoppningsvis kan vi få lite hjälp genom att byta in vår nuvarande bil och sedan casha mellanskillnaden.
    Antingen får vi väl avyttra värdepapper eller utöka lånet på bostaden. (Vi har en belåning på ca 40% i Sthlm innerstad.)

    Men jag kan även tänka mig en kombination av DriveNow och hyrbil beroende på hur våra behov ser ut.
    Om vi är på väg bort från Sverige helt blir det ingen ny bil alls. Så, ja, behovsprövning blir det oavsett. ^^

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sett till hur mycket en bil används under ett dygn så är det egentligen vansinne att äga egen bil men uppskattar friheten mycket. Kul att många märken har elbilar på gång nu.

      Tack för kommentar!

      Radera
  5. Har satt igång ett dedikerat sparande med månadsöverföring till ett "bilkonto" i banken. Men det visar sig att vi tullar på kontot för att betala verkstadskostnader osv på nuvarande bilen och då blir det ju inte så mycket sparande av...:( . Har ännu inte fått med min fru på att överföra ett verkligt målsparande till ny bil och helst då till annan bank för regelbundna altieköp, men det kommer väl;) Måste inspirera henne med ditt bil2020:)
    Då vi har en -07a ser vi att behov av en nyare bil också infinner sig 2020 - senast - men finansieringen är hopplöst oklar idag, Oavsett sparande i 2-3 år till lär det landa i en utökning av villalånet (lånekvot idag ca 40%).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kanske skulle visualisera bilsparandet på något sätt för ökad motiviation? 40% belåning låter inte farligt, är räntan låg kan jag förstå att detta lockar som finansieringsmetod.

      Radera
  6. Hej! Undrar hur du ser på aktier så som PowerCell, Impact Coatings, myFC holding. Jag köper själv mer framtidsbolag med utveckling, men tänkte eftersom detta är en "bil fond" du bygger, vill du inte ha lite bolag som kan vara framtiden för bil industrin? ;) Med vänlig hälsning

    SvaraRadera
    Svar
    1. framtidsbolag med utdelning****

      Radera
    2. Är inte så insatt i de du nämner men gissar att det är av typen förhoppningsbolag vilka jag brukar undvika i normala fall då risken ofta är hög.

      Tack för kommentar!

      Radera