2017-07-16

Mina Tyska aktier

Vad kan passa bättre än ett inlägg om mina tyska aktier då jag befinner mig på semester i landet i fråga?

foto: Stefan Thelenius

Om vi börjar med lite reflektioner om Tyskland utifrån ett turistperspektiv så finns det saker att imponeras över. Vägnätet är väl utbyggt oavsett vilken ledd man än åker på. Förvisso är trafiken något för hetsig för min smak då det tillämpas fri fart på de flesta motorvägar.

Servicenivån är hög och prisnivån allmänt känns rimlig - prisvärt med andra ord. Även på turistorter tycker jag prisnivån är helt ok jämfört med Sverige och synnerhet jämfört med Danmark. Maten håller inte riktigt samma klass som Frankrike men den känns vällagad om än lite rustik för min smak.

Jag är inte så insatt i Tysklands makrodata på detaljnivå men vad jag förstår lyckas de relativt väl med integration bland annat och det är nog det europeiska land jag tror har bäst ekonomiska förutsättningar på lång sikt, mycket utifrån min subjektiva känsla om att det råder ordning och reda i landet.

Hur är det då med mina tyska aktier - är de prisvärda?

bildkälla: z2036

I min Global Multi Strategy har jag fem tyska aktier i lite olika sektorer av varierande vikt som synes ovan.

Munich Re
Försäkringsjätte, i synnerhet inom återförsäkring. Fin utdelningshistorik och en trevlig direktavkastning på 4,7%. På minussidan är kanske att Berkshire minskat ägande (kanske sålt helt?) men annars tycker jag nog att det ser stabilt ut. Jag har ett inlägg om bolaget här: https://z2036.blogspot.se/2015/12/we-are-champions-munich-re.html

TUI
Återigen en jätte, denna gång inom fritidsresor. DA på 4,8% och inte omöjligt att kan det finnas utrymme för höjningar kommande åren tror jag. TUI blev månadens aktie för ett tag sen: https://z2036.blogspot.se/2017/03/manadens-aktie-we-love-europe.html

Siemens
Sa jag jätte? :-) Konglomerat inom många sektorer som medicinteknik, hemelektronik, energi m.m. Ett brett och förhoppningsvis stabilt bolag som handlas till en direktavkastning på 3%.

MVV Energie
Jag var ute efter ett europeiskt energibolag och efter lite screening föll valet på MVV. Ska erkänna att bolaget tillhör de jag är minst påläst om bland mina 100+ men den har tuffat på sen köp och yieldar 4%.

BASF
Avslutningsvis ytterligare ett stort bolag, denna gång inom kemiprodukter bland annat. Tycker kursen har stuckit sen köp så avvaktar rekyl innan påfyllning av denna. Har även här ett gammalt inlägg: https://z2036.blogspot.se/2015/10/we-are-champions-basf.html

Värt att notera i sammanhanget är att det dras 26,25% skatt på tyska utdelningar och smidigast är nog om man har aktierna i en Kapitalförsäkring för automatisk återföring av källskatten.

Vad tror du om Tyskland och har du några tyska bolag i portföljen?

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

27 kommentarer:

  1. Här är några olika tyska bolag som har intresserat mig kanske något som är värt att titta närmare på? =)
    Continental AG
    Henkel AG
    Fielmann AG
    Fresenius
    Vonovia

    SvaraRadera
  2. Jag har idag inget från Tyskland och är inte allt för duktig på populära innehav därifrån. Därigenom var detta inlägg riktigt intressant!

    Hoppas det är OK att jag tar med det i mitt veckobrev :)

    SvaraRadera
  3. Jag har bara mobilen så jag kopierar vad jag skrev om tyska bolag från min tidigare sållning

    Duerr AG är ett tyskt företag som levererar tjänster till bil, flyg och träindustri. Kärnverksamheten verkar vara inom målning och sammansättning av fordon men man har dotterbolag inom automatisering, miljöteknik och diagnostik vilket är starka trender inom industrin (DMG Mori AG verkar också vara intressanta inom dessa områden men klarar inte sållningskraven p.g.a. dåligt resultat 2016).

    Både DMG Mori och Duerr har stor exponering mot bilindustri men bör kunna expandera inom andra områden precis som Data Respons gör. Mori har i mitt tycke hetaste verksamhet men hade ett svagt 2016 med omstruktureringar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir till att kolla upp dessa, kan vara något för framtidsportföljen där jag inte har några krav på yield.

      Tack för input och kommentar!

      Radera
  4. vad tror du om WW? nu när de har sitt värsta bakom sig,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skandalen indikerar tveksam företagskultur och de är fortfarande inne på diesel? Jag avstår iaf.

      Tack för kommentar!

      Radera
  5. Lancelot Camelot är en grym fond, den kanske man borde benchmarka mot?

    Tack för kommentar!

    SvaraRadera
  6. Hej, tack åter för dina läsvärda inlägg som plockar med sig inte mindre läsvärda kommentarer. Mina Schweiziska vänner hävdar ju Tyskarnas storhet vad aktier anbelangar. Särskilt just nu har de övervikt där och minskar lite i USA. Sedan kan jag bara understryka investerarens inlägg och ge en eloge åt Lancelot Camelot. Till sist: flyger en del, och när man "råkar" välja TUI inser man varför de går hyggligt ekonomiskt. Därför är det bättre att äga aktien men flyga med andra anser jag;)
    /Dan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul input med Schweiziska vänner!

      Tack för feedback och kommentar!

      Radera
  7. Svar
    1. Kanske värt att kolla upp, tack för tips!

      Radera
  8. Jag har Allianz och BMW som båda två har bra DA och fin utdelningshistorik!

    SvaraRadera
    Svar
    1. BMW ägde jag ett tag tills VW-skandalen då jag fick kalla fötter kring diesel i allmänhet.

      Tack för kommentar och tips!

      Radera
  9. Kul med en artikel om Tyskland. Jag bor där och har främst tyska samt schweiziska aktier i portföljen. Får ofta känslan att svenska investerare verkar glömma Tyskland när de vill diversifiera portföljen med utländska aktier.
    Något som ofta överraskar mig här är hur många relativt stora företag som är privat/familjeägda här (även utanför börsen). Tyckar man om att ha aktier med starka ägare kan jag rekommendera att kolla upp vilka företag som är bakom indexet DAXplus Family 30 - här har ägarfamiljen minst 25% bestämmanderätt.
    Tack för en läsvärd blogg
    /Gustaf

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant inspel - tack feedback och kommentar!

      Radera
  10. Har du något tips på en sida där man kan få en lista med alla tyska aktier och vad de har i direktavkastning?
    Har letat runt utan framgång. Frågade Avanza om de skulle börja med det men det ska de inte.
    Finns flera sidor där du kan se enskild akties direktavkastning, men skulle vilja hitta en sida där du kan se en lång lista på aktiers direktavkastning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. http://www.finanzen.net/index/DAX/Dividenden

      /Gustaf

      Radera
    2. Tack Gustav för länk. Jag har för mig att ngn utländsk bloggare hade ett bra excel-ark. Ska se om jag kan hitta länk.

      Radera
  11. Har Stefan någon bra aktie att rekommendera i USA eller i Europa som ar hög direktavkastning och i övrigt bra utveckling, gärna kvartals eller månadsutdelare,har börjat köpa åt min son som hade lite pengar över, hittills har jag köpt i USA
    Johnson & Johnson,Omega Helthcare investors och Gladstone investment

    sportcarl

    SvaraRadera
  12. finns det några länder med låg(under 15% källskatt) eller ingen källskatt alls? 26,25% känns i häftigaste laget för en annan som inte har kapitalförsäkring utan endast ISK

    SvaraRadera
    Svar
    1. UK har ingen källskatt och du kan se lite exempel på andra länder här

      Radera
  13. blev 5000 i Harvest idag,tack för tipset


    sportcarl1

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen ombord. vi får hoppas på ett bra laxpris framöver :-)

      Radera
  14. Kompletterade med 5000 i Northwest idag, nu är utlandsdelen i portföljen full med Nortwest,OHI, J&J och Gladstone Investment och norska Kitron, mest på jakt efter en bra fastighetsaktie till min pojkes portfölj, min favorit och som jag själv har (Hemfosa) känns just nu lite dyr, är en bra kvartalsutdelare med

    sportcarl

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande blandning onekligen - lycka till med investeringarna!

      Radera