2017-07-02

2017 halvårsrapport

Halva 2017 har passerats och en sammanställning över min Global Multi Strategy är på sin plats.

Ett starkt halvår där sista veckans utveckling drog ner resultatet rejält då dollarn försvagades och teknik- och utdelningsaktier likaså.

Men ligger man på plus och dessutom före index så kan man inte klaga, vi får se om så är fallet?

En trevlig feature som finns hos en utav mina nätmäklares kommande webb-uppdatering är möjligheten att få ett aggregerat resultat utifrån valda portföljer.

bildkälla: Nordnet beta/z2036

Totalt så ligger Global Multi Strategy på ca +6% i år, är det bra? Min bilportfölj är hos en annan nätmäklare så den är inte med i kurvan ovan men den väger ganska lätt sett till den totala värdevolymen.

Om vi bryter ner resultatet på portföljnivå så ser det ut så här:

bildkälla: Shareville

Min globala framtidsportfölj som är ganska teknik- och dollartung har trots senaste veckans nedgångar presterat fina +12% i år vilket får anses vara bra tycker jag. Jämfört med fonden SPP Aktiefond Global så ser det relativt starkt ut.


bildkälla: Avanza

Bil2020-portföljen är ett mer kortsiktigt aktiesparande som tuffar på fint och ligger på +8,4% i år.
Även denna portfölj har tagit stryk på sistone, sannolikt pga högre långräntor.

bildkälla: Shareville

Min lilla småbolagsportfölj har jag knappt gjort något med i år och jag funderar på att göra en översyn och se om det ska stuvas om. Den ligger på +6,8%, något efter Carnegies småbolagsfond.

bildkälla: Shareville

Globala utdelningar har inte varit en vinnarstrategi i år men man får vara nöjd att min största pensionsportfölj ligger före jämförelsefonden åtminstone med ett resultat på +4,8%.

bildkälla: Shareville

Sist men inte minst, min belånade utdelningsportfölj som har något större dollarvikt än Xtreme-portföljen ovan. Hävstången har sprungit iväg till 1.21xL så jag har precis gjort en extrainsättning för att kunna balansera till målnivån 1.2xL. +4,4% är inte dåligt jämfört med jämförelsefonden.

bildkälla: Shareville

Riskjusterat sett till Sharpekvot ser det även bra ut men tyvärr har jag degraderats till två stjärnor på Shareville då det uppenbart finns 1/10 som lyckats bättre än jag.

bildkälla: Avanza

Ovan ser du årets "vinnare" i portföljerna så här långt. Tyvärr jag jag inte ägt alla dessa sen årskiftet men tror nog att de kan gå starkt även framöver.

Hur har ditt halvår gått?

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

9 kommentarer:

  1. Hej Stefan!

    Bara plussiffror och mycket imponerande med din Global Future!

    Keep it going!

    /Sofokles

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja på plus och bättre än index får man vara nöjd över.

      Tack för kommentar och hejarop!

      Radera
  2. 7,67% upp och med 63 % av portföljen i räntor. Jag är nöjd. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det förstår jag, vilka är dina vinnare?

      Tack kommentar!

      Radera
  3. Jag har ett inlägg senare i veckan om det. Men man får vara nöjd med mer än +20% i år.
    Mvh http://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. +20% låter grymt bra, ser fram emit att läsa om det.

      Tack för kommentar!

      Radera
  4. Tjena Stefan

    Sist - men inte minst - finns din blogg med på listan över svenska ekonomibloggar. http://utdelningsseglaren.blogspot.se/2017/07/svenska-ekonomibloggar-hela-lista.html

    Hälsar Seglarn

    SvaraRadera
  5. Hej Stefan!

    Vad tror du om Handcap Pref A? Börjar få riktigt fin DA nu! Har du kvar din position i Bilportföljen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får kolla upp status men tror att bolagets finanser har försämrats något. Jag har kvar den så länge iaf.

      Radera