2017-07-04

Alphabet - den som söker...

...efter framtidens vinnare kanske har något att hämta här?

Alphabet (GOOG) eller Google som bolaget bakom heter är minst sagt stora på annonser på Internet och ytterligare presentation är nog överflödig i detta sammanhang.
bildkälla: https://lh3.googleusercontent.com/b6mNYK1dRPzxQ6c_s3joW7JwtC6-cQWGtie9T-87YUfxaKh5w_F9w9HIzeEDU28DFt6wwRaqiuXPujK9FU_AmrrXkYXyXJbTwA_4Gg=h128

Den kanske bästa ekonomipodden just nu Kapitalet, har precis släppt en mycket läsvärt avsnitt där man får en inblick i Googles makt och affärsmodell.


Ska inte avslöja för mycket men rekommenderar avsnittet starkt och det manar verkligen till eftertanke.

bildkälla: Avanza

Jag har en andel Alphabet sen slutet av 2015 i min globala framtidportfölj och har funderat ett tag på om jag ska öka andelen då det nog är det bolag av FANG som jag tror mest på.

Värderingen?

P/E 27 för 2017 och P/E 23 på 2018 (enligt 4-traders) är kanske inte rea men inte avskräckande för ett bolag med sådan position som Google har tycker jag.

Jag är en stor användare av bolagets produkter och ser inga skäl för mig att byta ut Blogger, Google Charts, Chrome m.fl. då de är är lätta att använda och "gratis".

Hur ser du på Google som investering?

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

16 kommentarer:

  1. Ser man på reklamintäkter och trender på nätet så tror jag att Google går en fin framtid till mötes. Själv väljer jag att inte investera i amerikanska aktier för tillfället och därmed går även Google/Alphabet bort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant, är det valuta/USA-index som spökar?

      Tack för kommentar!

      Radera
  2. Alphabet är en helt unik aktör på marknaden och har ett av världens mest värdefulla varumärken enligt mig. Köp och behåll. Jag tycker precis som du att Google har störst potential bland FAANG-bolagen. Värderingen är lite ansträngd men finns ingen anledning att vänta in en dipp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns som vi är ganska eniga på den här punkten. :-)

      Tack för kommentar!

      Radera
  3. Hej Stefan,
    håller helt med dig, när man värderar FAANG-bolagen kan man även kolla på P/FCF och EV/FCF för att enligt mig, Seeking Alpha, Motley Fool etc få en uppfattning om en mer "rättvisande" värdering, P/E är inte särskilt rättvisande för dessa då man då missar t.ex Alphabets & Amazon's fantastiska FCFs. Kollar du på t.ex P/FCF eller får du en betydligt lägre multipel.
    Mvh S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter bra. Som sagt tycker P/E för GOOG inte är avskräckande, finns andra USA-bolag med liknande multipel men med sämre framtidsutsikter så relativt dessa känns det ok i sig.

      Tack för kommentar!

      Radera
  4. Tror stort på alla FANG som jag äger och ökar utom N ännu. Dessa 3 har en storlek och position som knappt funnits tidigare och kan dominera och skapa nya tjänster löpande. Titta tex hur mycket research de spenderar. Enorma belopp.

    SvaraRadera
  5. Värderingen är svår tycker jag men just GOOG känns rimligt värderad tycker jag.

    Tack för kommentar!

    SvaraRadera
  6. Tror stenhårt på både Amazon och Google men som månadssparare kräver båda en ganska stor slant vilket gör att tajmingen blir viktig vid en eventuell investering. Jag tror inte de blir mycket billigare värderingsmässigt om inte hela marknaden faller men samtidigt är dollarn något att ta hänsyn till. Av dessa anledningar tittar jag på alternativ för en framtida exponering mot FANG istället för ett direktägande. Har hittat följande ETFer: First Trust Dow Jones Internet samt PowerShares Nasdaq Internet. Båda med ca 30% exponering mot FANG - kanske ett bättre alternativ för månadsspararen som både vill diversifiera i tid och bolag samt exponera sig mot FANG i framtiden?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Split vore mer än välkommet!

      Tack för kommentar och för bra tips!

      Radera
  7. Kunde inte hålla mig blev 10 Google. Blir lite som att äga KO det är en viss känsla.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul och välkommen ombord! Lite trist att de inte lämnar utdelning men det kanske kommer längre fram.

      Tack för kommentar!

      Radera
  8. Tack för tips, lyssnade också på Kapitalet!
    Vet du vad skillnaden är mellan Alphabets A och C aktie och varför valde du "C"?
    Verkar nästan lika stora i omsättning och antal aktier. Rösträttskillnader är det väl bara Sverige som håller på med...?

    SvaraRadera
    Svar
    1. tror jag har C och antar att det har med rösträtt att göra.

      Tack för kommentar!

      Radera
  9. Jag köpte en A till lilla tech-portföljen:). Paasar fint där då de inte delar ut och dessurom i högsta grad väl får anses vara en teknikaltie.
    Men kanske borde ha köpt en C istället?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror inte det spelar ngn roll - välkommen ombord! :-)

      Radera