2017-07-23

Utdelningsjägare - aktiemarknadens kupongjägare?!

Använder du rabattkuponger ibland när du handlar konsumentvaror?

Vissa gör det i extrema former och dessa kallas ibland "kupongjägare".

Nog för att det är rationellt att utnyttja rabattkuponger för saker men behöver och som du förr eller senare skulle köpt ändå. Men när man köper enbart för rabattens skull kanske det har gått överstyr?

Finns det någon motsvarighet på aktiemarknaden?

Utdelning även kallad kupong kanske är det närmaste vi hittar. Sprang på ett gammalt aktiebrev förra året och där återfanns kuponger som man kunde avskilja för att få rätt till utdelning. Därav kupong=utdelning gissar jag.

bildmontage: z2036

Finns det då likheter mellan kupongjägare av konsumentvaror och oss "kupongjägare" på aktiemarknaden?

En hög utdelning lockar många och skulle väl kunna liknas med ett rabatterbjudande som ser tilltalande ut vid en första anblick.

Undertecknad kanske tillhör aktiemarknadens kupongjägare i hög grad och visst lockar hög direktavkastning när man "letar kuponger". Det jag nog borde bli bättre på är att syna "varan" i fråga och fundera över om jag behöver den här aktien i depån på sikt.

I mina portföljer som ingår i Global Multi Strategi så har jag 373 "kuponger" och det är väl tur att utdelningar sker elektroniskt numera då jag annars skulle få springa ofta hos banken med aktiekupongerna i näven.

Kupongjägare av konsumentvaror är sannolikt någon form av Shopoholics och den diagnosen har jag gett mig själv ett flertal gånger i form av "Stockoholic". Sen minicourtaget från några kronor blev verklighet har jag svårt att motstå små köp av olika aktier och gärna de med hög utdelning.

Huruvida diagnosen är skadlig kan man fundera över, i värsta fall blir det väl diworsification och måttlig avkastning relativt index.

Lagom är bäst tror jag, vart gränsen går fortsätter jag att utforska.

Är du en kupongjägare?

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

9 kommentarer:

  1. Mitt mål är att få portföljens kapital att växa så mycket som möjligt. Jag jagar totalavkastning. Jag har funderat flertalet gånger att investera i enskilda aktier för utdelning. Men ynka 4% avkastning på ett år är ju ingenting i jämförelse med den potentiella totalavkastningen man kan få.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar när det är både tillväxt och utdelning och då lär totalavkastningen bli bra med tiden sannolikt. Hög DA kombinerat med tillväxt är sällsynt men exempel på sådana aktier är BPF och OHI som jag gillar skarpt.

      Tack för kommentar!

      Radera
    2. De risker du nämner är nog anledningen till att OHI handlas till "rea"

      Tack för kommentar!

      Radera
  2. vilken nätmäklare rekommenderar du? själv har jag i nordnet och avanza under uppbyggnadsfasen av mina depåer, till min pojke som är kund i Nordea startade jag en depå i Nordea.

    sportcarl

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kör både Nordnet o Avanza och de har sina för- och nackdelar. Nordea har bra courtage numera men kanske inte det roligaste gränssnittet. Blir spännande o se hur priserna utvecklas framöver.

      Radera
  3. började på avanza men kom fort upp i 50000 då jag flyttade över mitt tjänstepensionssparnde som gick att flytta dit, och Avanza ville inte ge fortsatt courtage fri handel där så nur jag det vilande där och handlar på Nordnet tills jag kommer upp till 80000 kr då varje krona räknas, därefter kan det nog bli Nordea då de verkar billigast just nu, degiro vet jag för lite om

    sportcarl1

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smart! Degiro har jag inte testat än, får se framåt.

      Radera
    2. Testa Nordea's handelsplats för aktier och fonder, de ha lite att jobba på minst sagt. Hoppas även att Nordnet tar några kliv framåt nu med sin satsning utanför börsen. Mvh E-K

      Radera
    3. Blir spännande o se vad mäklarna hittar på - Nordea ska ha cred för bra data för utländska aktier iaf.

      Radera