2016-02-16

Peak dividend?

Först vill jag passa på att tacka för uppmärksamheten och all fin respons på söndagens artikel i DN.


Aktier och utdelningar kan vara ett komplext ämne och artikeln syftar nog mest till att väcka intresse mer än att utbilda och det tycker jag att den lyckades med bra med.

För de som är nyfikna på portföljerna som nämns i artikeln så är de beskrivna i följande inlägg:
De två första kan man följa på Shareville.

Det som artikeln nog hade gynnats av är ett visuellt exempel om vad utdelningsinvestering ger över tiden så jag bjuder på en sådan graf här istället:


100 000 i startkapital, 1 000 i månadssparande i 15 år ger 2500 i utdelningar per månad skattefritt!*
* 5% direktavkastning, 3% värdeutveckling

Då jag varken är först eller bäst gällande utdelningsinvestering så tänkte jag att det vore på sin plats att ge lite "cred" åt andra som förtjänar att uppmärksammas i sammanhanget.

Först och fortfarande störst har vi 4020 (George Bol) som var den första svenska ekonomibloggen jag fastnade för och som sannolikt lade grunden till mitt intresse för utdelningar för ett antal år sedan.

På senare år är det främst Petrusko, Marcus Hernhag och Finanskvinnan som varit förebilder i mångt och mycket gällande utdelningsinvesteringar och att välja stabila bolag.

Det globala perspektivet har jag hämtad mycket inspiration ifrån Gustavs aktiebolag.

På Twitter finns det mycket finansgodis att utforska och här kanske främst @lillaekonomen och @vali3ntt är de som bidragit mest i jakten på bra utdelningsaktier i Nordamerika bland annat.

I närtid så tycker jag nog att den vassaste bloggaren med inriktning på utdelningar är Långsiktig investering som jag hämtar mycket inspiration av, rekommenderas starkt.

Jag skulle kunna fortsätta rabbla upp andra fantastiska bloggare som alla på sitt sätt bidrar till det långsiktiga sparandet i stort men de återfinns i min blogglista till höger.

Sist får jag väl tacka Nordnets sparekonom Joakim Bornold som tipsade om mitt namn för reportaget till Hasse Eriksson på DN.

Är detta "peak dividend" eller är det här bara början för utdelningsinvestering som sparstrategi?

Jag tror på det senare, vad tror ni?

15 kommentarer:

  1. Tack!
    Jag tror och hoppas det inte är peak dividend. Utdelningsstrategier har varit vinnande i USA i länge och när de äntligen börjar bli på tapeten här borde intresset inte toppa direkt. Eviga strategier borde hålla länge. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv för inspiration och bra kommentar!

      Antal ambassadörer för sparstrategin tycks öka så vi är nog på väg upp för kullen fortfarande :-)

      Radera
  2. Tack för omnämnandet och kul att inspirera till globala köp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv som sagt, ser fram emot fler "exotiska" bolag. :-)

      Radera
  3. Förhoppningsvis är det bara början, människor med ytlig kunskap om aktier, fonder och sparande i allmänhet är helt okunniga om det fantastiska med "compounding interest". Snarare är det mer spekulativa i att "köpa billigt, sälja dyrt" som verkar gälla i allmänhet, men det är väl mitt högst personliga antagande. Döljer det sig en anonym "dividend growth investor" i min bekantskapskrets så har det ännu inte avslöjats, men det vore roligt om så var fallet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror också det bara är början, tack för kommentar!

      Radera
  4. Tack för inspiration Stefan!

    Kanske en tankevurpa jag gjort, men min fundering är hur attraktiv utdelningskonceptet är vid en inflation på säg 4-5 %. Då blir väl en portfölj med DA på ca 5 % inte så eftertraktat?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt att direktavkastningen bör överstiga inflationen med marginal för att det ska vara attraktivt men det gäller ju samma för alternativt sparande som obligationer och korta räntor.

      Vid inflation på 5% så lär räntan ligga på 7% gissar jag och i ett sånt klimat är knappast 5% DA attraktivt om det inte kombineras med rejäl tillväxt.

      Min tro är att det dröjer länge innan vi ser hög inflation och räntor vilket borde gynna utdelningsinvestering.

      Tack för kommentar!

      Radera
    2. Det viktiga är att utdelningen växer lika snabbt som inflationen och det brukar de flesta företag klara av i inflationstider. Åtminstone bättre än sparräntor och obligationer.

      Däremot kan ju räntorna gå upp om inflationen ökar och högre räntor brukar betyda lägre värdering på aktier (vilket trycker upp direktavkastningen). Har man då precis köpt till en hög värdering så kan de ju svida en del, men så länge företaget kan växa sin vinst efter omsättning varje år så fungerar det bra.

      Radera
  5. Tackar för omnämnandet! Jag tycker att din medverkan i DN talar för vilket bra jobb du gör med denna blogg.

    Jag tror och hoppas att det här är bara början :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för feedback och kanske kommer det att sättas många "snöbollar" i rullning framöver...

      Radera
  6. ÄgaMinTid, the early years, har ett helt otroligt fint fokus på utdelningar. Värt att läsa de 2-3 första åren om man är intresserad.

    SvaraRadera
  7. Tack för en bra sammanställning! Har plockat in mer och mer utdelningsaktier i portföljen de senaste åren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för feedback!

      Oavsett utdelning så gäller det fortfarande att välja bolag med omsorg, lätt att stirra sig blind på direktavkastning ibland.

      Lycka till med investeringarna!

      Radera