2016-02-21

Ratos ratad?

Bokslutet från Ratos i veckan var väl egentligen helt ok men jag hade nog räknat med en liten höjning av utdelningen så för mig blev det en liten besvikelse.

Även om direktavkastningen är fortsatt god på ca 7% så har jag sålt av innehavet i utdelnings- och pensionsportföljen.

Anledningen är att jag bedömer att möjligheten till bibehållen eller höjd utdelning de kommande åren är ganska begränsad trots bolagets stora kassa.

De underliggande bolagen tror jag får svårt att generera det kassaflöde som krävs samt man sitter nog inte på tillräckligt många guldägg att sälja samtidigt som det knappast är rea på intressant bolag att köpa.

Ratos-aktien kan säkert stärkas något fram till utdelningen men jag valde att kliva av redan nu så har jag i alla fall ett bolag mindre att bevaka och jag tog in en till REIT i utdelningsportföljen istället för att bibehålla andelen High Yield och total direktavkastning.

Ett annat kanske intressant instrument är i så fall Ratos preferensaktie som jag skrivit om förut.

Bolaget har återköpt preferensaktier över börsen under hösten och jag håller för sannolikt att detta kan fortsätta och det till slut kommer att bli inlösen efter årsstämman 2017, det vill säga om cirka 14 månader från nu.

Detta innebär att vi på nuvarande kurs får 3,4% avkastning närmast "riskfritt".

KursUtdelningInlösenkursNettoavk.Årsavk.
1 874 kr100 kr1 837.5 kr3.39%2.90%

källa: z2036

Röda punkterna är teoretiskt max och de blå förväntad kursutveckling.

Preferensaktien handlas strax under mitt tänkta intervall från min tidigare analys vilket tyder på lågt intresse relativt andra placeringar antar jag? Det kan bero på den allmänna nedgången för preferensaktier som varit i snart ett års tid.

Om inlösen inte skulle ske höjs utdelningen till 120 kr/år tills vidare vilket innebär 6,4% direktavkastning vilket måste anses vara en anständig nivå sett till risken även om det finns andra preffar som har bättre direktavkastning.

För en som vill ha en obligationsliknande placering med kort löptid så framstår detta som ett bra alternativ, gissar att det är svårt att köpa en företagsobligation eller räntebevis till samma risk/reward.

Var det rätt att rata Ratos? Köper ni preffen?


19 kommentarer:

  1. Har nu läst igenom om Ratos, gått igenom årsredovisningar och även deras nuvarande innehav. Det som framkom, enligt min ganska amatörmässiga analys var att bolaget fortfarande HAR pengar, men att det är väldigt svårt att bedöma deras olika bolag och att de individuellt inte går sådär superbra - lite som du säger. Jag har ratat de flesta preffar förutom SAS i min portfölj och som Yield istället tagit in REITS och ett par diverseföretag (Atea, Fortum, Delarka, Saltängen och Gjensidige bl.a.) då jag anser att dessa är säkrare än preffar utan någon/stor inlösenspotential (jag tänker akelius, victoria park, balder, volati). Det lutar åt att jag eventuellt använder likvida medel att bygga ut mitt bestånd av dividend champions/kings istället för att gå in på Ratos. Jag har en genomsnittlig Yield på 6.21%, och det kan jag sänka ända till kanske 5.5% för att sänka risken i min portfölj genom inköp av lite "säkrare" aktier, kanske några amerikanare som Coca Cola, Consolidated Edison eller ADM. Det finns bolag till relativt bra pris som ger goda yields på mellan 3.2-3.9%, vilket ändå är ganska högt för dem.

    Kort sagt, mindre risk och mer growth/dividend kings för mig!

    Väldigt bra analys dock - och du fick mig mer säkrare på mitt eget val, så det tackar jag för!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentar!

      Jag har inte grävt jättedjupt i Ratos siffror men min "känsla" säger att det kan bli utmanande kommande år.

      Radera
  2. Tror ni gör fel utdelningsmässigt. Stålbadet har varit i Ratos. Dom har jobbat hårt och fått en förnyad portfölj. Men har ni suttit i flera år för kursen eller utdelningen är min fråga. Har ni suttit för kursen kan jag bara beklaga. Utdelningsmässigt är jag inte orolig tvärtom. Sänkningen var nödvändig för några år sen men nu tror jag dom jobbar på att två år behålla utdelningen för att sen höja 25 öre och det duger för mig men jag har ett bra gav på 43 kr. En sänkning sen 1993 som var rejäl dessutom har nog skrämt många och det tackar jag för. Tror dom inte kommer sänka än på minst 10 år.
    /Pelle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pelle du kan ha rätt saxat från DI ganska nyligen

      Riskkapitalbolaget Ratos vd Susanna Campbell har fått utstå mycket kritik efter investeringen i Aibel. Ratos har dock efter Aibeldebaclet plockat in flera intressanta tillväxtbolag. Bolaget har också möjlighet att plocka in mindre bolag till lägre multiplar och sedan vidareutveckla bolagen. Tidningen spår att bolaget kan stå "inför en comeback som börsess".

      Kortsiktighet i Ratos är inte min melodi Ratos i ISK mumma

      Radera
    2. Jag har haft Ratos i mindre än ett år och jag plockade in den då jag trodde på höjd utdelning men när denna uteblev anser jag det finns bättre alternativ i High Yield-kategorin till lägre risk.

      Tack för kommentar!

      Radera
  3. RATOS har jag sneglat på en tid men som du säger har även min "magkänsla" varit tveksam, jag är förvisso väldigt ny på börsen men utav den enkla anledningen har jag avstått köp. Om det är rätt eller fel lär man ju få veta sinom tid. Bra inlägg som vanligt Stefan!

    Jag vill bara passa på att säga att mitt senaste inlägg handlar om ditt "Mina utdelningar"-verktyg. Jag har även nämnt dig några gånger i inlägget. Jag hoppas först o främst att du inte ser några problem i detta, i så fall får du säga till :)
    I övrigt är du välkommen in och titta, lämna gärna en kommentar om det är något du gillar/vill säga. Jag hoppas hitta några goda bekantskaper genom bloggandet och vad bättre än sparare som dig bland andra! :)

    Tack och bock, trevlig söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du använder verktyget och självklart får du använda det!

      Lägger till dig i min blogglista.

      Radera
  4. Jag har lite svårt att köpa argumentet mot Ratos vanliga aktier, däremot kan jag nog köpa argumentet för preferensaktien som mycket låg risk.

    "High yield" har sin avkastning just eftersom risken för minskade intäkter är högre än bland vanliga aktier. Ratos värderas i dagsläget till ett pris där även om man skulle sänka utdelningen och börja ses som ett halvtråkigt kongolomerat så är värderingen inte överdrivet hög om man når upp till normala marginaler för industriföretag.

    Vi får mycket nyheter i Sverige som visar på hur Ratos har tappat sin glans. Men det här innebär även att vi har ett stort fokus på nedsidan vilket satt avtryck i aktiepriset. För REITS har vi inte alls samma fokus på potentiellt negativa nyheter och jag funderar helt enkelt på om byten från Ratos till REITS innebär att man i utbyte mot en känd risk exponerar sig för obehagliga okända risker. I princip allting utom "high yield" är dyrare värderingsmässigt i USA än i Sverige och jag har svårt att tro att avkastningspremien i REITS inte speglar någon form av oro som finns ibland Amerikanska investerare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för input och en bra kommentar!

      Återstår att se om bytet blir lyckat, varje REIT har sin egenskaper och jag tycker att just den jag valde (Dream Global) var relativt lågt värderad andra REIT, speciellt bland de Amerikanska. Däremot passar jag exempelvis på Realty Income som nu handlas till under 4% DA.

      Du har rätt i att det definitivt kan finnas okända risker i dessa REITs vilket man bör väga in i (direkt)avkastningskraven.

      Radera
  5. Själv har jag ägt Ratos Preferensaktie sedan länge. Är nöjd med avkastningen givet den risk jag utsätter mig för. REIT kan ha en plats i en större portfölj själv har jag Urstadt Bidder i portföljen. Mest positivt har dock dessa munisar varit. Ingen källskatt i USA, och utdelningar varje månad som man kan köpa sill ost och smör för.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentar och tips Lars!

      Ska kolla upp Urstadt Bidder och "Munisar". En googling och jag hittade ett gammalt inlägg hos Snåljåpen

      Radera
  6. Då konstaterar vi att KK ligger nära till hands i Ratos eftersom ingen jäkel verkar gilla Ratas:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen större risk för KK med den kassan och tillgångarna, frågan är om framtida kassaflöde och reavinster räcker för utdelningsnivån?

      Radera
  7. För tydlighetens skull. Jag använder REIT, och Municipal bonds som ett sätt att uppnå en diversifiering av portföljen. Som alltid när man diskuterar en placering så är frågan för vem?

    Sitter man på en mindre portfölj typ 200000 kr tycker jag det inte finns någon anledning att fördjupa sig alltför mycket i ämnet. Då räcker den svenska börsen mer än väl till. Jag vill ha många tillgångsklasser i portföljen. Preffar, REIT, Municipal bonds och en indexerade råvarufond.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min portfölj är modell mindre men vill ändå ha god diversifiering redan från start, tack för kommentar!

      Radera
    2. Har ägt Ratos i omgångar sedan 1982. En mycket under senare år nedskriven (i affärsmedia...) aktie. En aktie som analytikerna inte riktigt orkar att analysera! Tom Aibel-kritiken är orimligt hård. Aibel reparerar och underhåller oljeplattformar och dessa måste underhållas även om oljepriset sjunker. Och Aibel sysslar med vindkraftsplattformar också. Saknaden efter den intressante och kunnige Arne Karlsson visste inte till sig då han lämnade VD-posten!
      Idag under Sanna Campbells kunniga ledning finns många små fina guldägg i Ratos-portföljen! Ratos är ett mycket gediget företag med genomlysande årsredovisningar som uppenbarligen ingen läser... Men man tillåter sig ha åsikter ändå.
      Hoppas att det nu är slut på ett 5 år långt 'dissande'! /Gunilla

      Radera
    3. Tack för kommentar Gunilla, jag hoppas att det går fortsatt bra för Ratos oavsett!

      Radera
  8. Ratos har verkligen städat. Stark kassa och sjysst flöde. En aktie som hamnat i "pöbelns" ögon - utan egentligen någon fakta. Bara känslor. Vad som dock är coolt är att det tickar på. Nu ökar insideraffärerna och personligen är Ratos en av mina utdelningsfavoriter.

    SvaraRadera