2016-02-06

Veckan som gått: 2016-05

Händelserik vecka på alla sätt och det är dags för en liten summering.

Min föreläsning hos UA Södertälje tycktes vara uppskattad vilket känns glädjande och ger inspiration till vidare fördjupning framöver i ämnet.

foto: Daniel Ramström

Att ämnet utdelningar är "hett" bekräftades då undertecknad blivit tillfrågad om ett reportage i en stor dagstidning, håll utkik framöver...

---

Trafiken på bloggen fortsätter att sätta nya rekord, denna vecka får man tacka Avanza för den största delen sidvisningar då jag fick vara med på frågan Vad köper jag i raset?

---

Veckans portföljhändelser
HändelseAktie/fondPortföljKommentar
KöpH&R REITBil2020Nytt innehav
Orava REITz2036 Global DividendNytt innehav på prov
SäljRealty IncomeBil2020Omallokering, har kvar en del
HiQz2036 Global DividendOmallokering, har kvar en del
GWSz2036 Small CapOmallokering, har kvar en del
UtdelningAT&Tz2036 Global Dividend
Verizon
Gladstone
Boston Pizza RIFDe flesta portföljerna
MQDe flesta portföljerna
Nyhet3Mz2036 Global DividendUtdelningshöjning :-)
SEBUtdelningshöjning :-)
ABBUtdelningshöjning :-)
Munich ReUtdelningshöjning :-)
FortumBibehållen utdelning

Utdelningarna ramlar in löpande enligt tidtabell och extra glädjande var de många utdelningshöjningarna som deklarerades under veckan. 

Julafton för en utdelningsinvesterare?

Jag har i mitt spreadsheet en egen prognos för förväntad utdelning avseende kommande period och hittills har det överträffats vilket känns extra bra.

De nya innehaven kommer jag att berätta mer om framöver i ett separat inlägg.

---

Min bilportfölj fortsätter att vara stabil och den enda av familjens depåer som ligger på plus i år (utdelningen från SAS-preffen är avskiljd men inte utbetald så resultatet är än bättre än det som visas).


Nedan ser ni innehaven för närvarande och jag planerar att öka diversifieringen ytterligare för att minska bolagsrisken.



Yielden/risken för portföljen är uppskruvad minst sagt...eller?

Kids don't try this at home :-)

6 kommentarer:

  1. Har inte samma fokade direktavkastningsportfölj utan snarare utdelningsutveckling men trots denna strategi så ser mina innehav snarare ut att minska utdelningarna än höja... Är nog bara Castellum & Tele2 som höjt, t.ex. Indu, Swedbank etc sänker ju sina... :-(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det gäller att välja rätt aktier men om fler höjer än sänker så är det bra.

      Tack för kommentar!

      Radera
  2. Efter regn kommer solsken, typ

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så brukar det bli, kanske ytterligare en fördel med bred portfölj, olika "klimatzoner" :-)

      Radera
  3. Kul med föreläsningen. Du har en vettig filosofi som troligen skulle höja avkastningen och minska risken för de som tar det till sig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för feedback! Du har inspirerat mig att kika lite mer globalt vilket borde sänka risken något hoppas jag.

      Radera