2016-02-27

Månadsrapport februari 2016

Börserna världen över har stängt för månaden och det är dags för en månadsrapport.

Månaden har varit händelserik på många sätt och de flesta av familjens portföljer ligger nära nollan eller bättre.

Huvudportföljen Global Dividend är numera på plus för året och man har fått tillbaka i alla fall en stjärna på Shareville.

Sen start är resultatet svagt positivt men betydligt bättre än index och bra med plus i absolut avkastning vilket är det viktigaste enligt mig.

Den portfölj som går fortsatt bäst är mitt "sparkonto på steroider" Bil2020 som öppnat året starkt.

Denna portfölj redovisas även i siffror som ni ser så att man får en uppfattning om den absoluta risken i denna typ av allokering. Än så länge har det motstått negativ börsutveckling på ett imponerande sätt, blir spännande om den kan fortsätta parera eventuella kommande sättningar.


Försöker diversifiera så långt det går och antal innehav är nu uppe 14 fördelade över Sverige, Kanada samt USA.

Veckans portföljhändelser
HändelseAktie/fondPortföljKommentar
KöpFortumz2036 Global Dividend
Apple
Novo Nordisk
Statoil
HM
MTG
Schibstedt
Sälj
UtdelningGenova Property Group PrefBil2020
Starbucks CorpDe flesta
Statoilz2036 Pension + sonens
NyhetDelarkaDe flestaBibehållen utdelning
Genova Property Group PrefBil2020Stabilt årsbokslut
Amastenz2036 Small CapBra rapport
Scandi StandardUtdelningshöjning :-)

Stockoholic som man är passade jag på att handla lite courtagefritt hos Nordnet i fredags då de firande 500 000 kunder i norden.

Bloggens populäritet fortsätter att öka sett till antal sidvisningar, ser ut att passera 50 000 för februari.

Jag tackar för visat intresse och det inspirerar till fortsättning!

---

Apropå fortsättning så är veckans tråkigaste händelse att Finanskvinnan slutar blogga och lämnar Twitter. Det lämnar en tom känsla och jag har lite dåligt samvete för att jag inte stöttande henne i en Twitter-batalj förra helgen mot en stor "profil" inom finansbranschen, all heder åt @lillaekonomen som stöttade henne i alla fall.

Då jag bloggar och twittrar under eget namn håller jag oftast låg profil när det gäller många frågor vilket känns sådär ibland men nödvändigt tror jag om man ska orka hålla på över tiden.

---

Att gissa framtida börsutvecklingen är svårt men jag tror på en stark börs inför utdelningarna i alla fall, vad tror ni?

9 kommentarer:

  1. Jag hade missat att Finanskvinnan var i en twitterdebatt och jag hittar den inte nu. Jag hoppas den inte var det som avgjorde att hon skulle logga ut.

    SvaraRadera
  2. Räknar du inte med måndag? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, skottår! Vi får hoppas på sidledes :-)

      Radera
    2. Blev svagt plus, graferna håller :-)

      Radera
  3. Hej Stefan!

    Tack för att du delar med dig. Finner det fruktansvärt motiverande att se resultatet från någon som ligger ett antal år före än själv och det gör att man själv vill pressa sig själv för att prestera ännu bättre. Jag gillar verkligen din globala utdelningsportfölj med en skön mix av high yield och utdelningstillväxt.

    Må väl och Lycka till i framtiden!
    /Utdelningsstugan

    SvaraRadera
  4. Hej! Får man fråga varför du sålt av Starbucks? Stort tack för din blogg. :-)

    Mvh,
    Fredrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för feedback!

      Är kanske lite otydligt i tabellen ovan men jag har inte sålt SBUX, bara fått en utdelning.

      Radera