2016-02-20

Veckan som gått: 2016-07

Passerat över halvvägs in i februari och det börjar likna något?



Veckan har bjudit på fina kursresor och även om nysparandet blir dyrare så känns det ändå bra med lite blått/grönt i depåerna. Att ligga strax ovanför nollan totalt sett är skönt med (bild ovan från Global Dividend)

---

Ska inte tjata så mycket mer om tidningsartikeln men det kandiderar i alla fall till veckans händelse för min del :-)

---

Nordnet Live gick av stapeln och jag hade tyvärr inte möjlighet att vara på plats men jag har sett en del efteråt.

Fingerprint fick jag att bättre intryck av efter VD:s framträdande, 250 anställda! Sverige har all anledning att vara stolta över företaget oavsett vad man tycker om aktien.

Gottodix och Kavastu gjorde bra ifrån sig tycker jag som representanter för bloggosfären och Twitter.

---

Veckans portföljhändelser
HändelseAktie/fondPortföljKommentar
KöpDream Globalz2036 Global Dividend
SäljRatosDe flesta
UtdelningRealty IncomeDe flesta
Northwest
P&Gz2036 Global Dividend
Dream Office
Omega HC
NyhetHemfosaUtdelningshöjning :-)
Dream OfficeUtdelningssänkning :-(Väntat, ser bättre ut framöver iaf

Ett trendbrott var en utdelningssänkning i portföljen som Dream Office stod för men den hade jag prisat in mentalt då jag köpte på reapris tycks det som (ligger +20% sen köp).

Som tröst så levererade Hemfosa en utdelningshöjning på 40%!

Ratos kommer jag återkomma till i separat inlägg, håll utkik närmaste tiden.

---

Jag har fått en del nya följare på Shareville den senaste veckan vilket är kul och det ryktas om en App vilket vore spännande.

Ska göra mitt bästa för att försvara mina stjärnor...

Ha en skön helg allesammans!

4 kommentarer:

  1. Härligt. Ja, jag är lite nyfiken på hur du tänker kring Ratos, då jag själv går i köptankar. Började med "detta" (börsinvestering) under Januari, och det har varit väääääldigt lärorikt att följa dig och andra bloggare i samma stuk.

    Oh, och en följare till på shareville får du. Din globala utdelningsportfölj är en av hörnstenarna för inspiration i mina egna urval - även om jag naturligtvis gör/försöker göra egna bedömningar.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns mycket inspiration att hämta från bloggosfären och Shareville onekligen.

      Tack för kommentar!

      Radera
  2. Tjena, blev rekommenderad att av gottodix att ställa min fråga till dig då du ska ha bra koll på utdelningsinvesteringar :)

    Så här jag skrev jag till honom:

    "Hej, vad tror du om ETF:en IDV? Tar den in kvalitetsbolag, eller tar den in "skitbolag" så länge som de ger hög yield?

    Jag har nämligen varit intresserad av den ett tag men är väldigt osäker på om jag ska ta in den i portföljen eller inte. Anledningen är rätt hög turn-over (men det kanske inte är en dålig sak?) och att Australien är så högt viktat (återigen, det kanske inte nödvändigtvis är en dålig sak?) samt osäker på om det är kvalitetsbolag som IDV tar in eller inte."

    /A

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,

      Jag är tyvärr inte så insatt i fonden men bloggrannen petrusko skrev nyligen om den.

      Vid en snabb anblick så tycks bolagen i fonden vara stabila så den kanske funkar som en utdelande fond med ok DA men personligen kör jag nog hellre på stockpicking och slipper 0,5% i avgift.

      Tack för frågan och förtroendet!

      Radera