2016-02-13

Veckan som gått: 2016-06

Ännu en spännande vecka har förflutit och här kommer en liten kort reflektion.

Veckans graf kommer från kommande version av Mina utdelningar och den innehåller årets alla (förväntade) utdelningar i översiktlig kalenderform.


Man kan konstatera att jag nästan uppnått veckautdelning nu - galet? Självklart :-)

För er som tycker att aktier som har stabila utdelningar är spännande så rekommenderar jag morgondagens inlägg som kommer att beröra ämnet...

---

Jag har en liten IPO-portfölj och i veckan fick jag tilldelning av Catena som jag sålde direkt med liten vinst. Spekulation? Japp, men i klimatet som varit så har det blivit enkla (små)pengar. Jag har dock blivit mer selektiv i rådande börsfrossa men Catena kändes som bra risk/reward.

Portföljen har en Sharpe-kvot på nästan 3 och kurvan ser läskigt stabil ut.


Blir sannolikt svårare att fortsätta i denna stil men lite kul är det i alla fall tycker jag.

Veckans portföljhändelser

HändelseAktie/fondPortföljKommentar
KöpAteaz2036 Global DividendNytt innehav, 9% DA
HemfosaNytt innehav, 4% DA + förväntad utd-tillväxt
Novo NordiskNytt innehav, 2% DA + förväntad utd-tillväxt
Boston Pizza RIFÖkat, 8% DA + tillväxt hittar man inte så lätt
Zalarisz2036 Small Cap
CastellumBil2020Fynd runt 120?!
SäljABBz2036 Global DividendOmallokering
Orava REITÅngrar köpet, dålig risk/reward
Realty IncomeMinskad andel, vinsthemtagning
CatenaIPOIPO-spekulation
UtdelningSAS PrefDe flestaStabilaste aktien just nu?
AppleDe flesta
Global X SuperDividend ETFFruns pension (KF)
NyhetUTGz2036 Small CapUtdelningshöjning :-)
KnowITBarnensBibehållen utdelning, 6% DA
Boston Pizza RIFDe flestaUtdelningshöjning :-)
ActivisionBlizzardz2036 PensionUtdelningshöjning :-)
CellaVisionBarnensUtdelningshöjning :-)

Lite små omallokeringar och återinvestering av utdelningar. Satte även in en extra insättning i Global Dividend då jag tycker dessa nivåer på många aktier är attraktiva.

---

Var på en grym konsert i tisdags. Jag har en förkärlek för melankoliska inslag i musik och Petra Marklunds två svenska skivor har en del av den varan som tillsammans med hennes röst ger en tilltalande kontrast.



---

Finns en viss chans/risk att ni råkar på mig imorgon i en känd morgontidning, toppvarning på det?

Ha en skön helg!

10 kommentarer:

  1. Jag förstår att du ångrar köpet i orava. Det gör jag också pga hög risk. Vilka risker ser du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sänk utdelning framför allt, vilket gör att andra REIT framstår som mer attraktiva.

      Tack för kommentar!

      Radera
    2. Generellt är jag skeptisk till veckouppdateringar men det här var ju både händelserikt, tänkvärt och snyggt uppställt. Kul också att du gillar Atea, jag har alltid varit lite skeptisk till ledningen men 14 % tillväxt och 9 % direktavkastning är imponerande. Jag har inte förstått hur aktien kan vara så lågt värderad under lång tid men jag kan inte klaga.

      Radera
    3. Tack för feedback!

      Ja Atea känns måttligt värderad onekligen.

      Radera
  2. Alltså jag måste ha den sär utdelningskalendern:D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vågar inte lova något releasedatum då jag vill att det ska bli en svulstig deluxe-version och jag har inte faställt datamodellen ännu.

      Kul att du är sugen, ska göra vad jag kan för att snabba upp utvecklingen :-)

      Radera
  3. Vad tror du oravas överhängande risk för utdelningssänkning bottnar i - sviktande makro i Finlad (hör arbetslöshet, stel arbetsmarknad, låg produktionskapacitet i relation till lönerna, svag regering, bleka tillväxtutsikter, etc.), eller ngn bransch-/bolagsspecifik aspekt? Kan du kvantifiera/utveckla ngt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fick kalla fötter när jag läste 4traders estimat (vilket jag borde gjort innan köp) sen är bolaget relativt litet vilket medför större risk normal sett vilket fick mig att backa ur ganska snabbt. Kanske kikar på bolaget fram efter årsrapport.

      Tack för kommentar!

      Radera
  4. Vad tycker du om den höga källskatten i Novo Nordisk?

    SvaraRadera
    Svar
    1. I det korta perspektivet är det förstås en nackdel men jag räknar med att få tillbaka den om 2-3 år via försäkringsbolagets avräkning mot avkastningsskatten då jag använder Kapitalförsäkring.

      Radera