2017-08-22

Hancap Pref - utdelningsfälla?

Preferensaktier är en typ av aktier jag gillar allmänt då dessa som oftast lämnar en hög utdelning. Du som (preferensaktie)investerare bör dock vara noga med vilka du väljer beroende på syftet med investeringen.

Du som är ute efter en fast utdelning med lägre bolagsrisk väljer kanske sådana preferensaktier som Balder eller Fast Partner där det ska mycket till för att de ska ställa in utdelningarna. Nackdelen som jag varit inne på tidigare är att dessa med lägre direktavkastning sannolikt lär ta bra med stryk vid högre räntor och vid allmän börsfrossa.

Själv gillar jag de med lite högre bolagsrisk men med högre direktavkastning som ett slags "räntesparande på steroider". Så länge det inte sker någon bolagshändelse så brukar dessa tuffa på och ha relativt låg volatilitet enligt mina observationer. Men om risken för bolagshändelse ökar då?

Ett exempel i närtid är Eniro som med all rätt tagit rejält med stryk då risken för inställda utdelningar och värre saker är allt annat än försumbar.

Jag har en andel Hancap Pref i min bilportfölj och jag funderar på om risken för bolagshändelse är för stor i förhållande till den fina direktavkastningen.

bildkälla: Avanza

Som synes så finns det lite misstroende i marknaden i närtid. Det beror nog främst på att ett gäng nya företagsobligationer gavs ut och dessa står före i kön vid kristider som jag förstår det samt innehavarna har ofta möjlighet att stoppa utdelningar om vissa nyckeltal på balansräkningar faller under uppsatta gränsvärden.

Exakt var dessa gränser går har jag inte hittat i mina efterforskningar (har iof inte grävt så djupt). Oavsett så finns det anledning att vara på sin vakt då jag tycker skuldsättningen för bolaget ser hög ut och kassaflödet tycks inte vara på rätt sida om nollan vad jag kan se.

Bolaget lämnar delårsrapport sista augusti och där blir det spännande att se vilket håll det går åt.

Jag behåller min andel så länge (handlar bara om några tusenlappar så den absoluta risken är inte så hög för min del) och utvärderar hur jag ska göra efter rapporten.

Vågar du äga en preferensaktie som Hancap?

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

11 kommentarer:

  1. Det är mycket möjligt att mitt koncept kring preffar med högre DA varit tursam än så länge då mätperioden bara är ett par år.

    Jag är helt inne på en så bra diversifiering som möjligt när det gäller preffar/högutdelare och det är ett sätt att minska den totala bolagsrisken tänker jag. Utöver länkarna i inlägget så kan även detta inlägg ge ledtrådar.

    Risk/reward varierar mycket kring olika högutdelare och jag har gått på några minor (blir separat inlägg längre fram om dessa) men lyckade exempel är SAS och Tobin för att nämna ett par. Risk/reward känns tveksam i fallet Hancap och det kan mycket väl visa sig vara en utdelningsfälla.

    Tack för kommentar och input!

    SvaraRadera
  2. Jag vågar inte äga preferensaktier som Hancap, även om hög direktavkastning lockar. Tack för en intressant och bra blogg!
    /C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att investera i bolag med sämre kreditvärdighet har sina risker och för det ska man ha bra betalt i form av ränta/utdelning. I fallet Hancap får man bra betalt men frågan är om det motsvarar risken? Efter rapporten har man förhoppningsvis lite mer kött på benen.

      Att avstå preferensaktier som Hancap är fullt förstårligt, blir lätt för stort inslag av spekulation före investering kanske?

      Tack för kommentar!

      Radera
  3. Har själv varit sugen på denna för att diffrensiera mina preffar lite. Har bara SAS och Volati som ej ör kopplade emot fastigheter. Hancap ser ju lockande ut med byggteksterade produkter och en väldigt hög direkt avkastning. Tycker dom borde kunna rida på vågen an god bygg o renoveringskonjuktur. Men deras kassaflöde o belåning? Tycker belåningen verkar väldigt ansträngd o tillväxten verkar inte nämnvärd? Fler som kan syna dessa siffror? /J

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förhoppningsvis bättre ledtrådar efter rapporten.

      Tack för kommentar!

      Radera
  4. Hej!
    Hancap har varit en lysande affär för min del.
    Köpte på 36:- och sålde på 43:- plus 3 st utd.
    Är inne nu igen på GAV 28,12:-.
    Innehavet är dock bara 1% av portföljen,men många
    bäckar små...
    Med vänlig hälsning Jojje

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grattis till lyckad tajming och tack för kommentar!

      Radera
  5. Den absoluta riken är väl 100% även om du bara har investerat 2000kr? Men totalt sett på din förmögenhet så är det ju en promille så jag förstår vad du menar. Nej Han(di)Cap känns lite för risky för en fegis som mig även om det är bra DA. I övrigt gillar jag din blog och följer alla dina inlägg.
    Mvh // Procenpanik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja i värsta fall är det KK och 4k i förlust. Preffar som Hancap bör nog inte ta stor risk i tycker jag.

      Tack för feedback och kommentar!

      Radera
  6. jag vågar köpa den som en krydda i min utdelningsportfölj, pref går oftast upp 1-2 % varje dag för att oftast gå ner motsvarande, jag gör ofta så med tex SAS pref att jag säljer den vid 545-547 och återköper vid 541 -543, tjänar en liten liten slant varje dag som jag oftast köper någon billig högutdelande aktie som Nobina för, bra sätt att känna sig säkrare med preffarna då de över tid inte stiger så mycket i värde utan man får förlita sig till den höga utdelningen

    sportcarl

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant strategi, skulle det ske en bolagshändelse så finns risk för större fall men håller man det som "kryddor" så blir risken totalt mindre förstås.

      Tack för kommentar!

      Radera