2017-08-24

#uppesittarkväll augusti 2017

Dags för månadens #uppesittarkväll och att fylla på sitt aktieförråd.

De portföljer som jag månadssparar regelbundet i är Global Dividend 1.2xL och Bil2020.

Är inte så sugen på att öka i nordamerika för närvarande så temat för månaden får bli svenska aktier.

Kikar jag på min bubbelkarta nedan för Global Dividend så tycker jag att Investor och Intrum ser attraktiva ut i sina placeringar. Vidare så tycker jag HiQ känns fortsatt köpvärd.

Om vi går vidare med bilportföljen så strävar jag att jämna ut sektorerna så att övervikten mot fastighet minskar och för än bättre riskspridning.


Inom Tech är det svårt att hitta högutdelare som synes ovan men inom Consumer är det något lättare tycker jag.

Marine Harvest kom in med en bra rapport idag och jag beräknar direktavkastningen till drygt 7% så det lutar åt mer lax denna månad.

Min bilportfölj fortsätter att imponera och har klarat börsfrossan relativt bra.


Fortsatt bra riskjusterad avkastning och härligt låg standardavvikelse.

Vad köper ni denna månad?

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

4 kommentarer:

  1. Jag köpte Nibe, Skanska, Rottneros och Betsson.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nibe har jag varit sugen på länge men lite klen DA va? Skanska känns också intressant men har NCC istället just nu.

      Tack för kommentar!

      Radera
    2. Nibe har extremt svag utdelning, de lägger pengarna på förvärv istället. Jag vill ha en portfölj som består både av högutdelare och sådana med hög tillväxt. Jag tänker att aktiekursen hänger med i den starka tillväxten så att totalavkastningen blir fin.

      Radera
    3. Kan bolaget behålla tillväxten så kommer kursutvecklingen följa med över tid. Jag tycker det är svårt att förutse tillväxt på sikt allmänt sett, där känns en bra DA något "säkrare". Men o andra sidan kan utdelningar sänkas också...

      Radera