2019-10-13

Tema: Cyber Security

I mina långsiktiga globala portfölj Global Future så gillar jag att investera i bolag som tillhör ett visst investeringstema. Om det är en bra strategi eller inte återstår att se men förhoppningsvis finns det god strukturell tillväxt inom ett visst tema och/eller andra goda egenskaper som exempelvis konjunkturokänsligt och defensivt som kan vara attraktivt utöver det enskilda bolagets egna meriter.

Så jag tänkte skriva ett gäng inlägg om några olika tema som jag har i portföljen och först ut är:

Cyber Security


En del tema är hetare än andra och Cyber Security tillhör nog de hetare då merparten av bolag inom genren handlas till väldigt höga vinstmultiplar då många investerare är med och "jagar bollen".

Jag tänkte inte redogöra vad som kännetecknar Cyber Security i detalj utan den som vill ha lite informationsbakgrund kan se denna film:



Jag har fyra bolag inom Cyber Security av lite olika karaktär och värdering. En gemensam egenskap är att inget bolag delar ut vilket antyder att de tycker de har bättre nytta av sin kassa för att öka framtida vinster via investeringar eller genom förvärv gissar jag. Bolagens balansräkningar förefaller vara starka och alla dessa bolag har nettokassa.


Tre utav bolagen har säte och ursprung i Israel som generellt sett har många duktiga mjukvaruingenjörer enligt min tidigare erfarenhet. Bolagen kanske numera kan betraktas mer som amerikanska då de ofta har huvuddelen av verksamheten där och handlas på USA-börsen men ska man vara petnoga så är som sagt bolagens huvudsäte i Israel så jag bokar dem på regionen Mellanöstern.


Check Point Software Technologies är det största bolaget i genren och kanske det mest mogna. Tillväxten är något mer måttlig i sammanhanget men ändå goda 8 % enligt mina estimat/gissningar. Förvisso dopas eps något av att bolaget köper tillbaka aktier vilket kan vara bra att känna till. P/E-talet är drygt 20 vilket jag tror är en ganska rimlig värdering för närvarande. Jag har skrivit om bolaget tidigare och du kan läsa mer om det här.


NICE är ett globalt mid cap och snabbväxande bolag vilket förstås syns i värderingen då P/E ligger på hela 60. Jag har skrivit ett inlägg om bolaget innan som du kan läsa om här.


"CyberArk is the global leader in privileged access security, a critical layer of IT security to protect data, infrastructure and assets across the enterprise, in the cloud and throughout the DevOps pipeline. CyberArk delivers the industry’s most complete solution to reduce the risk created by privileged credentials and secrets. The company is trusted by the world’s leading organizations, including more than 50 percent of the Fortune 500, to protect against external attackers and malicious insiders." - https://www.cyberark.com/company/
Ett bolag jag plockade in nyligen är CyberArk Software och som enligt de själva har "strong business momentum" för närvarande. Storleksmässigt är även detta ett globalt mid cap och prislappen är runt P/E 65 (!). Bolaget är bland annat nischat mot "privileged account security", dvs att skydda roller och konton som har hög behörighet i IT-sammanhang.
"cyan AG is a German company with headquarters in Munich and Vienna. Specialized in IT security and data analysis since the early 1990s, cyan operates its own research and development centre in Sopron, Hungary, and cooperates closely with academic institutions, international organizations, and financial institutions. This enables us to guarantee our customers that we are always at the cutting edge of technology." - https://www.cyansecurity.com/en/about-us/who-we-are
Cyan är ett rykande färskt innehav som jag (så ofta) fick nys om via ett poddavsnitt, denna gång genom gästen fondförvaltaren Mikael Petersson från Coeli. Bolaget nämndes inte i podden men efter närmare granskning av fondens (Coeli Absolute European Equity) olika innehav så hittade jag att det fanns en stor stek av bolaget Cyan AG. Efter att ha läst Mikaels förvaltarkommentarer om bolaget väcktes mitt intresse för caset och jag gjorde lite snabb research vilket resulterade i en liten stek totalt sett.

Bolaget är av storleken globalt micro cap och är inte lika diversifierat avseende antal kunder som de större portföljkamraterna. Om man får tro 4-traders så handlas bolaget till P/E 23 för 2019 och P/E 15 för 2020. Om dessa siffror stämmer så förefaller tillväxtutsikterna vara goda och kanske motiverar den lite högre risk som caset sannolikt innebär.

---

Sektorn är som sagt het och utrymmet för besvikelser är nog inte stort med tanke på värderingarna överlag. Jag hoppas min mix av bolag ger vettig risk/reward kommande år åtminstone och behovet av bra lösningar inom IT-säkerhet lär inte bli mindre i takt med regleringar som GDPR och det "bus" som kan förekomma i form av attacker mot bolags datasystem.

Vad tror du om Cyber Security och har du några bolag i genren?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier. 

Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, 4-traders, Avanza, Yahoo Finance, Börsdata
Bildkällor: z2036, TheDigitalWay från Pixabay 


Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

8 kommentarer:

  1. Mycket viktigt tema! Kan inget om cybersäkerhetsaktier eller företagen du nämner men tänker ofta tvärtom att många som vurmar för IoT och digitalisering helt frånser cybersäkerhet och hur sårbara vi är. För egen del vågar jag knappt investera i IoT-aktier av det skälet och skulle inte utrusta mitt hem med uppkopplade IoT-lösningar. Intressant att lära sig om aktier i cybersektorn!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även om jag har varit inom mjukvarusektorn i nästan 20 år tidigare så är det svårt att veta vilka bolag som har vinnande produkter framöver så ett knippe bolag är nog att rekommendera om man vill ha exponering mot sektorn oavsett.

      Tack för kommentar!

      Radera
  2. För att inte tala fysisk säkerhet? Det är en redig mega trend nu när Sverige går emot Sydafrikas riktning allt mer och det snabbt.
    Mvh investera-pengar.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag funderar på om Assa Abloy kan vara något att ha? Deras digitala lås skulle kunna växa fint tänker jag.

      Tack för kommentar!

      Radera
  3. Det större teman i min portfölj är åldrande befolkning och medicinsk utveckling men även en del inom energi såsom 'clean energy' och 'sustainable energy' bland flera. Jag har även mycket av vad som skulle klassas som skräp i portföljen däribland Swedish Match, Altria, Philip Morris och British American Tobacco. Antar man kan räkna in Evolution Gaming, Kindred och Aspire Global i "skräp" kategorin med.

    Jag har tittat en del på cybersäkerhet och finner området mycket intressant. De aktier jag har exponerade mot 'säkerhet' generellt, både fysiskt och på the world-wide-web är:

    G4S
    Securitas
    Broadcom (delvis, eftersom de köpte ut Symantec som har bl.a Norton anti-virus program?)
    Gunnebo
    Iron Mountain (till viss del?)

    Cyan såg intressant ut vid första anblick. Ska gräva mig ner i caset ikväll :) Alltid kul med dina inlägg Stefan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att klassa nämna aktier som "skräp" är lite lustigt med tanke på att tobak tillhört de aktier med historiskt bäst avkastning. Framtidsutsikterna är inte dem bästa men de är klassiska "cigar butts" sålänge de delar ut kassaflöden ...

      Radera
    2. "Skräp" i detta sammanhang kanske avser hållbarhet/etik? Själv har jag en liten stek Scandinavian Tobacco Group och har varit nära att plocka in Swedish Match.

      Radera
  4. G4S hade jag innan men sålde då tillväxtutsikterna och skuldsättning inte var på topp som jag minns det.

    Tack för feedback och kommentar!

    SvaraRadera