2020-02-24

#uppesittarkväll februari 2020

Att spara regelbundet i aktiemarknaden är sannolikt lönsamt på sikt och det ser ut som det vankas rekyl denna månad vilket är trevligt för oss som nettosparar.

Om det är ett fyndläge kan alltid diskuteras men jag försöker i huvudsak välja lönsamma bolag med någon sorts kvalitet och sådana köp brukar löna sig på sikt.

Så vad att köpa denna månad i samband med


I första hand kommer jag nog att balansera belåningen i min portfölj Global DEBE 1.2xL så vi får se om det räcker till lite köp också.

Är det läge att bli lite mer defensiv? I så fall ligger amerikanska "pelletsbolaget" Enviva bra till. Fin yield på 7 % och lite medvind från ESG-flöden tänker jag. Detta bolaget fick jag upp ögonen för via en läsare, så tack för tips! Skuldsättningen är kanske något hög men det är inte ovanligt för "utility"-bolag tänker jag.

Eller är det fortsatt offensivt som gäller? Här kikar jag på ett litet brittiskt bolag inom Cyber Security som heter Shearwater Group. Bolaget är på randen att bli lönsamt och tillväxtutsikterna ser fina ut. Bolaget består av 5 olika bolag inom IT-säkerhet och ytterligare förvärv framåt kanske inte är otänkbart då finanserna ser fina ut.

Vad köper du denna månad?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier. 

Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, 4-traders, Avanza, Yahoo Finance, Börsdata
Bildkällor: z2036, Bild av Gerd Altmann från Pixabay


Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

18 kommentarer:

  1. Jag köper som vanligt ingenting bara för att ngn marknadssavy mäklarfirma skapat ett event kring att alltid köpa aktier :)
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är i mångt och mycket Nicklas Anderssons "baby" och det känns inte som Avanza är speciellt framträdande på något sätt. Oavsett så gäller det att sätta månadssparandet i marknaden så fort som möjligt tycker jag - "time in the market" :-)

      Radera
  2. Sålt hela innehavet i Kri Kri och köpt Exxon Mobile för pengarna. Direktavkastningen är nu över 6%.

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är lite sugen på Kri-Kri faktiskt, borde väl klara corona hyfsat tänker jag. Exxon är kanske inte fel, oljan borde väl bottna så småningom?

      Tack för kommentar!

      Radera
  3. Så länge jag haft Kri Kri i portföljen har aktien presterat ingenting. Tror att världen behöver fossil energi. Exxon är helt utbombad. Jag säljer Kri-Kri du köper. Two opinions make a market så är det alltid:-)

    Mvh

    Lars


    SvaraRadera
  4. Hej Stefan.
    27-e varje månad automatisk in i LF Global indexnära 100%! Ska fundera lite om jag inte ska börja fylla i Nordnet Superfonden Sverige! Då den är gratis i avg 93st aktier är jag nöjd med den avkastning långsiktigt. På 15-20 årssikt är det svårt att misslyckas. Jag är inte så krävande på avkastning 😁. Lycka till.
    Mvh. Jacke77

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nordnets superfond Sverige är minst sagt en prisvärd och bred fond så det kanske inte är så dumt att välja den ett tag då dollarn är dyr.

      Lycka till med investeringarna och tack för kommentar!

      Radera
  5. Envivas utdelning är "Very unsafe" enligt SimplySafeDividends.com som rankar deras "Dividend Safety Score" till 12 på en skala av 100.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för input, det ska jag gräva vidare kring!

      Radera
  6. Fyller på med lite fastighetspreffar. Har svårt att tänka att de kan drabbas av corona, men ändå sjönk de idag...

    Tanga-Tony

    SvaraRadera
    Svar
    1. Preffar kan nog klara sig ok, speciellt om räntan sjunker - tack för kommentar!

      Radera
  7. SEB, Resurs, Meredith Corp, Telia, Powercorp of Canada har jag hittills köpt denna vecka. Det blir nog fler.

    OT: Du påstås på min blogg vara en vänlig och hjälpsam man. Själv är jag gravt underbegåvad (i det närmaste paniskt skräckslagen) vad gäller bloggdesign. På min sida inlägget "Retrospektiv: SÄLJ ALDRIG !!" finns en konversation kring hur man skapar en blogglista/länklista på en blogg på blogger. Har du vid tillfälle någon "instruktion" att delge en bloggteknisk idiot ?

    (Visst är det bra att orden sekt och idiot inte är politiskt inkorrekta längre i dessa toleransens tidevarv)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anar utdelningsinvestering här, tack för att du delar med dig!

      Så här lägger du till gadgeten Blogglista:
      Blogger -> Layout -> välj önskad yta -> Lägg till Gadget -> Välj Blogglista

      Givetvis finns du på min blogglista nu :-)

      Radera
    2. Tack så hemskt mycket, jag ska prova till helgen. Då det inte gör så mycket om nattsömnen störs mht mitt arbete nere på Cirkusen. Troligtvis kraschar hårddisken och den här gamla norrlänningen syns aldrig till på internet igen.

      Troligtvis.

      Radera
    3. OT: Har äntligen lyckats lära mig hur man skapar en oerhört extremt basic läslista. Så har naturligtvis nu lagt till din blogg.

      Tack för hjälpen.

      Radera