2020-02-16

Sektor-sekter?

Oavsett om du som investeringsinriktning kör top-down, bottom-up eller index så får du en önskad eller "oönskad" sektorallokering i din portfölj.

Jag kör som bekant för trogna läsare en kombo av top-down och bottom-up "stockpicking" och försöker att få till en allokering av olika sektorer/teman som känns vettigt framåt avseende strukturell tillväxt bland annat.

Vilka "sektor-sekter" finns det då bland investerare?

Sektor-sekter?

Fokuserade "stockpickers"

Är du en stockpicker av rang så kan du kanske strunta helt i sektorallokering då du utgår helt från varje enskilt case. Portföljen består av ett fåtal bolag / sektorer och sannolikt krävs det att man ordentligt påläst både i varje enskilt case såväl om sektorn som bolaget verkar i. Denna strategi passar inte mig då jag sannolikt skulle fundera över mina innehav på nätterna och om jag har missat något?

Fokuserade "sectorpickers"

Kan du en sektor eller ett investeringstema väldigt bra kanske du bara väljer bolag inom just den genren. Jag vet en person som exempelvis bara har bolag inom gaming-sektorn vilken hen förefaller vara extremt påläst och duktig inom. Även här blir sannolikt portföljen koncentrerad med de för- och nackdelar det medför. Inte heller denna strategi passar mig då varje sektor är utsatt för specifika risker, exempelvis politiska (förbud mot in-game purchase?).

"Indexkramare"

Investerar du i indexfonder så får du "gilla läget" som regel och få en allokering mot sektorer som du inte kan påverka i någon större utsträckning. Väljer du en Sverigefond så blir det sannolikt en stor del (stor)bank och verkstad. Globalt index (SPP Aktiefond Global) är något mer varierat och ser ut ungefär så här normaliserat efter min personliga gruppering av sektorer:

CategoryShare
Financials23%
Industrials19%
Consumer19%
Technology16%
Healthcare12%
Telecom11%

Blir du sugen att allokera din portfölj enligt ovan? Inte jag men många namnkunniga bloggare och twitterprofiler har en stor andel bank och verkstad så det behöver förstås inte vara fel i sig.

"Aktivt passiv stockaholic"

Denna "sekt" kanske inte är så utbredd men undertecknad tillhör den i alla fall då min strategi är aktivt passiv och jag är en "stockaholic" av rang :-)

Jag har begränsad förmåga att analysera bolag på djupet så jag tror att mina odds för att hitta vettiga case ökar om dessa befinner sig i sektorer som har bättre tillväxtmöjligheter än andra.

Detta är min syn på respektive sektor i korthet:
  • Financials
  • Industrials
    • Industribolag, råvarubolag och utilities räknar jag till denna kategori och då det ofta finns stora cykliska inslag i denna sektor så väljer jag bolag som gynnas av någon sorts megatrend, exempelvis bolag inriktade mot vatten.
  • Consumer
    • Jag har buntat ihop olika former av konsumentprodukter oavsett om de är cykliska eller ej. Här gillar jag husdjurssektorn till exempel då det finns en fin megatrend i grunden som gynnar bolagen.
  • Technology
    • Mjukvarubolag, elektronikbolag med flera huserar i denna spännande sektor. Digitaliseringen gynnar förstås många bolag inom denna kategori och kanske är det mest genomgående temat för genren. Ett exempel på tema inom kategorin är Cyber Security.
  • Healthcare
    • Läkemedel, MedTech och servicebolag inom hälsa har ofta fina defensiva egenskaper då dessa inte påverkas av konjunktur i samma utsträckning som andra sektorer. Vidare så växer sektorn snabbare än global ekonomi i stort så vad är haken? Jag har nyligen ökat min exponering och tror det är rationellt med övervikt.
  • Telecom
    • Denna sektor består ofta av stora mogna bolag i västvärlden så här föredrar jag bolag som verkar mot/inom tillväxtmarknader på längre sikt. Sektorn är också något mer defensiv sannolikt och bolagen har ofta god direktavkastning.
  • Energy
    • Inom denna sektor så kan du hitta oljebolag såväl som rena "ESG"-case i form av solenergi. Jag blandar gärna "fula" och "fina" bolag då dessa har olika tilltalande egenskaper.



Om jag jämför mina portföljer/strategier mot fonden utifrån sektorer så har jag övervikt Consumer, Technology, Healthcare och Energy. Dessa sektorer tror jag kommer att utgöra en större del av index framöver och på så sätt så borde jag få lite medvind i sammanhanget.

Vidare har jag undervikt mot Financials, Industrials och Telecom. Detta känns också rationellt då många bolag inom sektorn är mogna och kanske i bästa fall växer i samma takt som global ekonomi.

Gissningsvis tror jag att mina portföljer har en god chans att slå indexfonden enbart på en gynnsam sektorallokering och lyckas jag dessutom pricka rätt bolag inom varje genre så ökar chansen ytterligare.

Vad tror du om sektorallokering och vilken sekt tillhör du?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier. 

Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, 4-traders, Avanza, Yahoo Finance, Börsdata
Bildkällor: z2036, Bilder av F. Muhammad, William Iven,  Sasin Tipchai, 11333328 från Pixabay 


Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

22 kommentarer:

  1. Hej Stefan.
    Själv är jag 100% nöjd med min LF Global indexnära. Hade aldrig gjort det bättre själv. Utmärkt riskspridning branch.

    Finans
    17,45%
    Teknik
    16,15%
    Sjukvård
    13,28%
    Industri
    11,02%
    Konsument, cyklisk
    9,95%
    Kommunikation
    8,97%
    Konsument, stabil
    8,40%
    Energi
    4,31%

    Lycka till.
    Mvh. Jacke77

    SvaraRadera
    Svar
    1. Misstänkte att du var en indexkramare :-)

      Det blir en fin riskspridning men hur kommer fördelningen se ut om 10 år? Jag tror det är en fördel om man kan övervikta redan nu i sektorer med bra tillväxt.

      Tack för kommentar!

      Radera
  2. Det är det som är bra med global index att allt sköter sig själv. Det viktas om automatisk. Om 20 år kan se annårlunda ut. Men det är så det ska vara. Automatisk månadsparande sköter det utmärkt. Tror du om man går emot börsen och ändrar förutser marknaden att man gör det bättre att gissa sig fram tillväxten i framtiden? Det är riktigt svårt bedrift även för proffs. Ännu svårare för småsparare. Det går ej att förutse framtiden. Om man lyckas har man haft mycket jätte mycket tur. Ha det så bra Stefan. Lycka till.
    Mvh. Jacke77

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gissar att tekniksektorn kommer att ha en större andel om 10 år och givet fortsatt digitalisering tror jag oddsen är på min sida. Som indexkramare skulle du kunna komplettera med Nasdaq100 eller Core Ny Teknik (via Savr).

      Radera
  3. Som den humanist jag är så har jag inget behov av att "spöa skiten ur" index och fortsätta sparka när det ligger ner. Däremot vill jag gärna bli vän med index och ungefär följa med på resan.

    Ergo om jag lyckas så är det gott så, annars borde jag haka på den sekt där Jacke befinner sig. Fast det känns roligare att skapa sitt eget index och därmed köra på ett lite mindre "passivt" koncept.

    Utdelningsinvesterare kallar jag mig, försöker välja innehav med 3,5 - 7 % direktavkastning från alla sektorer. Har för lite Tech..det är så låga DA där. Det försöker jag balansera med fonder än så länge där Tech är överrepresenterat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En bas med "stabila" utdelningsbolag är nog inte fel, så har jag i min portfölj Global DEBE 1.2xL. Sen är det nog vettigt att krydda med teknikfonder för att få lite tillväxt på det hela. Jag gillar aktier så jag har ett knippe teknik-case jag tror på.

      Tack för kommentar!

      Radera
  4. Jag har insett att tillväxten i verkstad och bank är begränsad och försöker därför addera mer teknikbolag i portföljen. Att hålla nere industribolag nu känns också sunt med tanke på att vi troligtvis befinner oss i slutet av konjunkturcykeln.

    Alla banker jag hade ackumulerat aktier i slutet 2019 har jag nu sålt av efter uppgången detta året vilket känns skönt. Det som ligger kvar i finanssektorn är en stor stek i Sampo som jag överlag är rätt nöjd med samt några fler försäkringsbolag. Det har även blivit bottenfiske i en hel del energibolag (olja) senaste tiden men viss allokering där är kortsiktig.

    Jag har en förkärlek för hälsovård och fortsätter gärna addera aktier i den sektorn särskilt om det rör sig extra mycket inför presidentvalet beroende på hur statistiken ser ut för kandidaterna (vissa är mindre bra för hälsovårdssektorn).

    Min sektorfördelning just nu:

    Telekom - 8,91%
    Konsument defensiv - 16,27%
    Konsument cyklisk - 5,87%
    Energi - 14,46%
    Finans - 12,85%
    Hälsovård - 12,34%
    Industri - 7,63%
    IT - 4,76%
    Material - 3,46%
    Fastigheter - 6,88%
    Utilities - 5,34%
    Cash - 3,74%

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kloka tankar och tack för att du delar med dig!

      Radera
  5. Är särskilt svag för hyresfastigheter och långsiktigt ägande av förnybar energi. Den förra är tyvärr alltför högt värderad idag men att betrakta närmast som en obligation. Den senare är också en riktig tråkinvestering men med viss tillväxtpotential. När det gäller konsumtionsvaror är det klurigt för att de ska ha ett starkt nog varumärke, marknadsandel och vara essentiella nog att köpas även i lågkonjunktur. Axfood och Kopparbergs tycker jag klarar det testet, Clas Ohlson och H&M är lite mer riskabla men har stora marknadsandelar i alla fall idag.

    Telecom däremot gillar jag inte, det är inte självklart att teleinfrastrukturen kommer vara den samma om 10-20 år. Se hur utvecklingen har gått där fast telefon har försvunnit och fler använder telefoni genom internet snarare än mobilt. Finans är jag också försiktig till eftersom tillväxten är begränsad och risken också där finns att nischaktörer med smartare nischlösningar konkurrerar ut delar av bankoligopolets traditionella verksamhet. Hanterar det genom att sprida risken på små innehav i fem olika aktier...

    Aldrig räknat på sektorer i min portfölj.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kloka tankar. Risk/reward i fastighetssektorn känns sådär tycker jag men det tyckte jag o andra sidan redan för några år sedan :-)

      Telekom tror jag kan klara sig väl då infrastrukturen för mobilt internet lär fortsätta att utvecklas men någon övervikt sektorn är jag inte sugen på oavsett.

      Tack för att du delar med dig!

      Radera
  6. Hej.
    Jag tillhör inte någon sekt! Att följa index är rent historisk smart tänkt. Sedan gör alla som dem vill. Kolla på Sveriges index 30% industri men dagens industri är smart tänkt och full av teknik och inovattion. Göbbar själv inom Cnc industri. Det är robbotar och datorer som styr allt. Gammaldags industri finns inte länge inom mass tillvärkning. Majoriteten av industribolag i Sveriges index är högutväcklad teknik industri styrd avsnabba smarta syr cnc maskinen, datorer och robbotar. Det är högteknology man använder idag för dem som inte har koll på det. Lite info. 🥇😃. Indexfonder är ingen sekt. Det är ett fritt val i ett demokratisk land. Lätt att komma in och ur den. Köpa/sälja. Ett sekt är mycket svårare att lämna och känna sig fri.
    Mvh. Jacke77

    SvaraRadera
    Svar
    1. Robotiseringen är ett spännande tema inom industri helt klart och det är nog vettigt att välja bolag högt upp i värdekedjan.

      "Sekt" i detta inlägg är en ordlek på sektor, skönt att det är lätt att byta "sekt" i dessa sammanhang :-)

      Radera
    2. Tack för klargörandet kring ordlek, så slapp jag göra det själv.

      Radera
    3. Jag har en fäbless för ordlekar när jag skriver mina inlägg :-)

      Radera
    4. Jag har fattat det. Ville bara förklara att det är lätt och smidigt spara i indexfonder. Lika lätt både vid köp/sälj. Respekterar alla andra som tänker annorlunda. Viktigast av allt är att spara långsiktigt och helst undvika alla dyra aktiva fonder. Det är svårt att lyckas med det. Bättre säkrare spara i index eller köpa egna aktier. Lycka till.
      Mvh. Jacke77

      Radera
    5. Fonder är en smidig sparform onekligen och indexfondernas låga avgifter helt klart en fördel!

      Radera
  7. Tack för din inspiration.
    Börjat fundera kring detta med storbank, frågan är om många inte underskattar dem. Nischbank driver tillväxt, men vad händer i motvind? Hur skulle det slå mot nisch att ha problem som Swedbank i helgen?

    Tror som med tech att vi går mot en framtid där hårdvara och mjukvara kommer vara avgörande. Att kombinationen kommer vara viktig framåt, inte antingen eller utan båda.

    Är Bull MSFT med detta som bakgrund. Samt att de varit mer open source senare åren. Framtiden kommer visa rätt eller fel.

    Ha en fortsatt trevlig söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Storbank skulle kunna ha defensiva egenskaper i form av den höga utdelningen men vid finansfrossa så brukar det inte bli kul.

      MSFT imponerar onekligen!

      Tack för kommentar!

      Radera
    2. Absolut, men de tycks alltid komma tillbaka. Vågar man fortsätta spara i kris så borde man historiskt haft en bra utveckling? Får bli att djupdyka i det och kolla.

      Radera
  8. Om jag måste välja så hade det blivit indexkramare. Ser mig fortfarande som relativ nybörjare och då passar stora mogna bolag i portföljen. Låg volla, ger utd, ganska enkla att förstå.

    Men ju mer man lär sig desto mer kan man ta ut svängarna. Föredrar dock att investera före att spekulera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inget fel med indexkramning, lär bli hyfsad avkastning över tid.

      Tack för kommentar!

      Radera