2020-02-09

z2036 Global Multi Strategy 3.0

Då jag justerat mina portföljstrategier och portföljsammansättningar något det senaste året så är det på sin plats för en ny utgåva av:

z2036 Global Multi Strategy 3.0

Global Multi Strategy (GMS) består av tre olika portföljer/strategier och tanken är att jag lättare ska kunna hålla reda på min totala aktieallokering. Man skulle kunna boka GMS som "global mix all-cap" då jag i princip kan välja vilket bolag som helst världen över givet att det går att handla till rimlig transaktionskostnad. Som regel undviker jag dock förhoppningsbolag oavsett, utan jag vill nog se lönsamhet, åtminstone inom räckhåll.

Med facit i hand skulle jag kanske fokusera på den strategi som varit mest lönsam då portföljerna presterat lite olika bra men en tanke/tro är att GMS ska kunna prestera relativt väl oavsett börsklimat och gissningsvis kan exempelvis utdelningsbolag agera "kudde" vid en längre nedgång tänker jag.

Totalt sett så ingår det som sagt numera tre olika strategier i GMS (klicka på respektive rubrik om du vill se hur portföljen är sammansatt):

Global Dividend Exotic Best Execution 1.2xL (DEBE)
Alla ska med!? :-)

Global DEBE 1.2xL består av totalt 49 stycken små och stora bolag från hela världen och det är till denna portfölj som jag gör frekventa insättningar, oftast månadsvis.


Sparhorisonten är på medellång sikt så jag försöker balansera utdelning, tillväxt och värdering så att risken på nedsidan är något lägre jämfört med mina andra portföljer som är mer tillväxtorienterade.

Apropå risk så använder jag belåning för att uppnå en hävstång upp till 1,2 gånger eget kapital vilket medför risker förstås. Dessa risker hanterar jag med en aktiv balansering via nysparande och frekventa utdelningar. Vid eventuella branta fall så har jag möjlighet att göra extra amorteringar med hjälp av en kontant buffert som passande nog är till för oförutsedda utgifter :-)

Portföljen består av dessa typer av innehav:
  • "Stabila" utdelningsbolag. Större bolag med stabil och ofta växande utdelning och som går att belåna till bra räntevillkor. Denna kategori utgör stommen i portföljen och nätmäklarna Avanza och Nordnet har fått förtroende att tillhandahålla Kapitalförsäkringar för ändamålet. Exempel på bolag: Amgen, China Mobile och AT&T med flera.
  • "Exotiska" innehav. Ofta mindre bolag med tydlig global prägel och goda tillväxtutsikter alternativt en hög och förhoppningsvis stabil utdelning. Exempel: Somero, a2 Milk och Boston Pizza. Dessa innehav återfinns hos Nordea och Degiro i Kapitalförsäkring respektive Investeringssparkonto.
  • Onoterade innehav. Precis som det låter och i dagsläget är det Spiltan som är det enda innehavet i denna kategori och det ligger i en Aktie-/fonddepå hos Nordnet.
Tanken är att jag använder den nätmäklare som erbjuder bäst villkor och pris för respektive innehav och därav att portföljen är fördelade på 5 olika depåer enligt ovan.

Global Dividend Growth
Portföljen består för närvarande av 42 bolag världen över med goda utsikter till långsiktig vinst- och utdelningstillväxt. Jag har jämfört med globalt index, övervikter mot intressanta megatrender/tema och globala tillväxtregioner.


Strategin har ändrats mot tillväxt det senaste året och i någon mening blivit mer offensiv avseende värdering bland annat.

Portföljen är en depåförsäkring tjänstepension och återfinns hos Nordnet och går att följa via Shareville. I pengar mätt är det min största portfölj och inga inbetalningar sker då det rör sig om ett så kallat fribrev.

Global Future
Denna portfölj består också av små och stora bolag världen över, "endast" 35 stycken. Dessa har (förhoppningsvis) goda framtidsutsikter såväl som förväntad hög vinsttillväxt. En sådan kombo medför förstås höga värderingar men sen jag styrde portföljen åt denna strategi så har den överpresterat globalt index med råge.

Som synes är den relativa värderingen skyhög så det vill till att bolagen levererar tillväxt. I denna portfölj är jag mer aktiv jämfört med de andra och jag omallokerar löpande om ett case inte levererar "business momentum" alternativt jag hittar något nytt spännande bolag.

Även denna portfölj en depåförsäkring tjänstepension i fribrev hos Nordnet och går att följa via Shareville. I pengar mätt är den mindre än de andra portföljerna men fortsätter den sin fina värdeutveckling så kanske den kommer ikapp så småningom.

Varför flera strategier och många bolag?
Är det vettigt att köra flera olika aktiestrategier på samma gång?

Är du duktig på en strategi så är det sannolikt rationellt att fokusera på den och använda en fokuserad portfölj dessutom. Om man är som jag, en glad amatör med stor nyfikenhet på olika strategier och bolag så tror jag att använda sig av flera olika strategier både är roligt och ger möjlighet till god riskjusterad avkastning. Förvisso får du räkna med en hel del jobb men med lite verktygsstöd/smartness så blir det ändå en rimlig tidsåtgång tycker jag. Sen är en stor uppsida att lära sig om ett bolags verksamhet och kring sektorn som det verkar inom, exempelvis Hälsovård som jag viktat upp nyligen och håller på att lära mig mer om.

Att dessutom ha många bolag är förstås tidskrävande men i någon mening minskar bolagsrisken jämfört med en fokuserad portfölj. Vidare så gillar jag att ha "korgar" en viss aktietyp för att inte behöva välja vilket bolag jag tror blir "vinnare" inom en genre. Exempel är betaljättarna Visa och MasterCard där jag har bägge och inom solenergi har jag Enphase och SolarEdge.

En vanlig fråga jag får är "hur hinner du bevaka så många bolag" och svaret på det kan du läsa om här och här.

Har jag hittar case till mina strategier kan du läsa mer om här.

Global Multi Strategy senaste 5 åren*

* Global Future från 2015, Global DEBE 1.2xL från aug 2015, Global Dividend Growth från sep 2016

När jag får frågan om hur stor andel aktier man ska ha så brukar jag svara att ha så stor andel aktier så att du sover gott om natten. Min nattsömn är god och min strategi tycker jag funkade bra i det sammanhanget andra halvan av 2018 som var prövande för många investerare (även om det förstås kan bli mycket värre än så). Jag brukar kalla mina strategier för aktivt passiva och den ger mig god nattsömn såväl som god avkastning (än så långe).

Du hittar version 2.0 av GMS här om du vill jämföra mot den nuvarande.

Vad tror du om Global Multi Strategy som koncept?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier. 

Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, 4-traders, Avanza, Yahoo Finance, Börsdata
Bildkällor: z2036 


Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

6 kommentarer:

  1. "En glad amatör". Du känns som ett fullblodsproffs tycker jag 😊.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag använder mycket magkänsla och överslagsberäkningar i mina "analyser" så att kalla sig proffs vore nog att nedvärdera en hel yrkeskår. Med det sagt så har strategin lyckats väl men sannolikt har bullmarknaden gett medvind.

      Tack för feedback!

      Radera
    2. Hej Stefan.
      På tal om börsproffs som du nämner brukar bli så här när börsanalitiker sitter i studio och analiseraraktier.
      ZeroStrategy säger KÖP
      Stefan z2036 säger SÄLJ
      Jacke77 säger NEUTRAL.
      Så duktiga är proffs och kan förutse börsen och aktie utväcklingen. Det är ändå kortsiktigt dem pratar om 3-6 månader. Ändå är det 3 pers som säger 3 olika svar Köp/Sälj/Neutral. Som små sparare ska man köpa många olika aktier som Stefan eller hålla sig som jag till billig Global index kombinerat med gratis Sverige index som Nordnet Superfonden Sverige. Riktigt bra aktieportfölj du har Stefan. Lycka till.
      Mvh. Jacke77

      Radera
    3. Jag försöker inte att spå hur börsen ska gå utan kikar mer på det enskilda bolag. Givet att jag valt 105 bra bolag med bra affärsmodeller så borde det bli fin avkastning över tiden oavsett tänker jag.

      Tack för kommentar och input!

      Radera
  2. Imponerande! Det är lite "Peter Lynch" över det hela, att hå så många bolag, men ändå ha koll och prestera. Nyckeln är att kika på det viktiga och det är vad du gör! Och med den spridningen ska du kunna sova gott utan rädsla för att något enskilt bolag underpresterar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gustav! Stora uppsidan är att det är kul med att följa många bolag utöver att värdeutvecklingen har blivit bra!

      Radera