2015-12-20

Årskrönika 2015

Året 2015 går mot sitt slut och det är dags för den andra upplagan av

z2036:s årskrönika 



Då denna blogg handlar om ekonomi så är det inom ramen för detta ämne som utmärkelserna handlar om.

Med stort förbehåll för personliga preferenser och subjektivitet:

Årets bank
Ingen klockren vinnare här då det enligt mig inte finns en "one-stop" bank som är bäst på alla punkter men ska man utse någon så får det bli Skandiabanken för andra året i rad.

De har avgiftsfri Internetbank, bra betalningslösningar, avgiftsfritt kreditkort med eurobonus samt anständiga bolåne- och sparprodukter. På minussidan så måste man säga att tillförlitligheten i tjänsterna varit sämre i år då det varit ett antal driftstörningar.

Årets sparbank
Avanza eller Nordnet?

Den frågan har man ställt sig ett antal gånger under året. Avanza inledde starkt med sitt minicourtage för svenska börsen i ryggen men i början av sommaren vaknade äntligen Nordnet och matchade minicourtaget samt pressade priset på handel i utländska aktier rejält.

Vidare införde Nordnet Superlånet och Avanza körde en Black Friday samt bägge lanserade nya fräscha appar.

Jag må vara lite feg men priset får faktiskt delas mellan Nordnet och Avanza.

Årets bolånebank
Då jag är allergisk mot att förhandla bolån så vill jag ha en rak tillsvidare-lösning utan upplåsning av andra produkter.

En av fåtal aktörer som erbjuder ett bra sådant är SBAB som kniper förstaplatsen i år då de vässat sitt erbjudande något.

Årets betallösning
Jag säger bara Swish!

Årets betalkort
Inget jag äger själv men Coops MedMera Mer tycks vara bäst i klassen med fria uttag världen över, ingen växlingsavgift samt bra möjlighet till återbäring.

Årets podd
Antal ekonomipoddar ökar stadigt i antal och konkurrensen är hård. Jag lyssnar regelbundet på ett antal som jag tycker är bra men årets pris går till Fondpodden med Jacob Bursell.

Väldigt hög kvalitet på avsnitten och många olika intressanta gäster och ämnen.

En bubblare som gjorde debut sent i år men som är en av mina favoriter redan är 25 minuter med bland andra Micke Syding, får se om de har en chans på titeln nästa år.

Årets ekonomiblogg
Här finns det många kandidater då bloggosfären kring ekonomi är stor och kvalitén är oftast mycket god. Jag listar allt jag tycker är läsvärt i min blogglista till höger men finns det någon som stuckit ut i år?

Hård konkurrens men en som stuckit ut och levererat en stor mängd läsvärda och genomarbetade inlägg är Gottodix med bloggen Molekylär ekonomi.

Förutom att producera egna genomarbetade och läsvärda alster så slukar han andra bloggar och nyheter som han sedan reflekterar över via bloggen och/eller Twitter på ett osjälviskt sätt.

Hur mannen hinner med utöver jobb och familj är en gåta men en professionell analytiker skulle förmodligen vara avundsjuk på både produktiviteten och innehåll.

Årets pensionsmanöver
Med risk för lite navelskådning men jag tycker mitt "scoop" kring återköp av gamla tjänstepensioner sticker ut i en annars ganska händelsefattig bransch.

Årets skattemanöver
Att retroaktivt kunna återföra uppskov på reavinst var ett trevligt inslag för oss som vill bli av med gamla skatteskulder.

Årets preferensaktie
En "preff" som både slagit index och sina preffkollegor är SAS Preferensaktie, årets bästa risk / reward tror jag (iaf med facit i hand) :-)

Årets aktie
En aktie som alla önskar att de ägt från början: Fingerprint. Punkt.

Årets sparkonto
I dessa lågräntetider så seglade lite otippat Skattekontot upp som ett bra alternativ men snäppet bättre är SBAB:s sparkonto som man kan använda som nav i en diversifierad bankstruktur.

Årets besvikelse
Skattehöjningen på ISK/KF. Måhända marginell effekt i närtid men gör skillnad på sikt och symbolvärdet är förödande.

Har jag missat någon och/eller något ämne?

När det gäller mina egna insatser så blir det ett separat inlägg om årets portföljutveckling när vi stängt böckerna för 2015 och sannolikt med lite egna reflektioner i allmänhet.

Till alla läsare och resten av världen önskas

God Jul och Gott Nytt År!


8 kommentarer:

  1. Tack! Riktigt kul start på den här dagen, som i övrigt ägnas åt besök på badhus med minstingen och julklappsköp i gallerian. Där kommer jag förstås fundera på om trängseln är tillräcklig för resultatet i AtriumLjungberg :)

    God Jul & tack för din rikrigt fina blogg (tur att den är utom tävlan i din utmärkelse)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv!

      Jag kan konstatera att jag behåller mina Clas Ohlson efter gårdagens DD i julhandeln :-)

      Radera
  2. Lästips angående ditt (och mitt) Disney innehav! Vad tror du? Mvh Truls
    http://www.wsj.com/article_email/alibaba-disney-strike-deal-to-sell-content-system-in-china-1450168703-lMyQjAxMTI1NTEwNTExMTU4Wj

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för länk och kommentar!

      Verkar spännande, har inte koll hur populärt Disney är i kina men kan de växa där vore det mycket trevligt för oss aktieägare.

      Radera
  3. Sedan okq8 kortet nu sänkt bonusen till 0,3% skulle jag säga att (nykomlingen?) Preem MasterCard är i topp.
    /Fredrik

    SvaraRadera
  4. Årets bästa kalkylverktyg! Z2036!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar!

      Jag är faktiskt ganska nöjd med kalkylatorerna, speciellt Deluxe :-)

      Radera