2016-01-03

Årsrapport 2015

Jag kan konstatera att årsrapporterna dominerar bloggflödet just nu och ni slipper inte undan min :-)

Det är dags för den första "riktiga" årsrapporten!

Med "riktiga" så menar jag första helåret med diversifierade aktieportföljer (tack Avanza/Nordnet för minicourtage).

Till och börja med så har året innefattat lite olika strategier och ändrade förutsättningar så det är inte självklart vilket jämförelseindex man ska använda.

Vi inledde med inriktning på svenska aktier och en (för) stor andel preferensaktier. Sen infördes lågt courtage på utländska aktier samt jag fick nya insikter avseende preffar.

Den dominerande strategin är numera global utdelning så ett globalt jämförelseindex låter väl rimligt?

Vidare så kan ställa sig frågan om det hade varit bättre med en fond istället så då landar vi på att jämföra med Länsförsäkringar Global Index som har 0,2% i förvaltningsavgift. På köpet får man jämförelse i SEK så det blir en bra "all-inclusive"-mätning.

Fonden landade på +7,5% enligt data från Nordnet.



Jag besparar Er jämförelse från z2036 Global Dividend, z2036 Small Cap och Bil2020 då dessa portföljer startades under året och det är nog för tidigt att dra några slutsatser här.

Då återstår respektive familjemedlems långa portföljer.

Plats 4

På fjärde plats återfinns min frus pensionsportfölj (KF) som presterat 8,7% vilket slår fonden med liten marginal.



Hennes tre bästa innehav har varit MQ, Microsoft samt SAS Pref.

Plats 3

Bronspengen kniper sonen (16) vars portfölj landade på 16,3%.



En stor andel aktier inriktade på gaming och spel drog ett stort lass men de tre bästa procentuellt sett blev till slut GWS, Tobii samt Betsson.

Plats 2

Silvret lägger jag själv beslag på med min pensionsportfölj som slutade på 16,6%.



Årets vinnare blev Attendo, SAS Pref samt Microsoft.

Plats 1

Guldplatsen återfinns hos dotterns (11) portfölj på dryga 20%!



Här är det en relativt stor andel GWS, Tobii samt MQ som lagt grunden till den fina procentuella utvecklingen.

För 2016 så kommer jag gå igenom portföljerna och se om man kan renodla lite samt kolla hur de ligger till mot nuvarande strategi som gäller fortsättningsvis.

Vi nollställer räkneverken och ser fram emot ett spännande börsår!


2 kommentarer:

  1. Wow, du får hälsa grattis till dottern, det var en fin ökning för 2015. Tröstpriser till er andra som också presterade bra!

    God fortsättning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar och god fortsättning!

      Ska hälsa henne grattis och vi andra är nöjda med årets utveckling vi med.

      Radera