2019-01-16

Kraft Heinz - Klipp?

Bolag inom livsmedelssektorn är ganska attraktiva tycker jag då dessa är ganska ocykliska i sin verksamhet. Sitter sedan bolaget också på ett gäng starka varumärken så ökar attraktionen än mer för min del.

Dessa bolag handlas sällan med rabatt men ett som förefaller vara ganska billigt för närvarande är

Kraft Heinz - Klipp?


Bolaget handlas till en direktavkastning på 5,3 % vilket är klart högre än andra liknande bolag som Unilever eller Procter & Gamble. Man kan argumentera för att Kraft Heinz varumärken inte är riktigt lika starka men åtminstone Heinz produkter rankar jag nog ganska högt åtminstone.

Vidare har bolaget som störste ägare ingen mindre än Warren Buffetts Berkshire Hathaway vilket får nog anses vara en positiv datapunkt i sammanhanget.

Kruxet med caset är en väldigt hög skuldsättning på > 4xEBITDA och utebliven tillväxt och dessa parametrar avskräcker nog mig från att investera i dagsläget.

Vad tror du om Kraft Heinz - är det ett klipp?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier. 

Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, 4-traders, Avanza
Bildkällor: Nordnet, Shareville, z2036, Avanza 


Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

21 kommentarer:

  1. Hej Stefan!

    Skrev detta för ett tag sedan:)

    http://fermentumvitae.blogspot.com/2018/10/kraft-heinz-kom-nu-ketchup-sa-gar-vi.html

    Mvh
    /Sofokles

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta låg säkert i mitt undermedvetna på något sätt :-)

      Bra inlägg med mera "matnyttigt" än mitt, bussar på en klickbar länk: http://fermentumvitae.blogspot.com/2018/10/kraft-heinz-kom-nu-ketchup-sa-gar-vi.html


      Tack för kommentar och inlägg!

      Radera
  2. Är dylika varumärken verkligen så starka idag? När allt fler matbutiker satsar allt hårdare på sina egna varumärken, i syfte att höja sina egna marginaler på bekostnad av leverantörers? Vad är egentligen så speciellt med Heinz? Det finns ju åtskilliga konkurrenter som smakar samma, men är bra mycket billigare.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just Kraft Heinz kanske inte har tillräckligt starka varumärken även om jag personligen gillar chilisåsen och tomatsoppan.

      Tack för kommentar!

      Radera
  3. Kraft-Heinz ligger sedan länge på min övervakningslista men jag hade inte lagt märket till att priset på aktien hade sjunkit så mycket. För två år sedan handlades aktien till 96$...
    Tack för tipset.

    /K

    http://kollpakontot.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känner du säkert till men hos Avanza kan du ha kurslarm även på utländska aktier vilket är smidigt om man vill komma in "billigt" i bolag man bevakar.

      Tack för kommentar!

      Radera
  4. Tjeena Stefan! Hur ser du på Oriflame Holding rasat en hel del? Har för mig att du började köpa in dig för ett tag sen?

    Mvh Marcus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstås trist med kursnedgång men som jag förstod det så avser de dela ut €1,6 under 2019 vilket ger en DA på ca 8 % om jag inte räknat fel vilket känns helt ok som ett utdelningscase med förhoppning om turn-around.

      Jag lutar att behåll tills vidare.

      Tack för kommentar!

      Radera
  5. Kollade själv på bolaget för några dagar sedan efter en screening på investing.com. Jag gillar precis som du bolag inom livsmedelssektorn då de säljer något som alla behöver och branschen är ocyklisk. Bolaget är lägre värderat en sina peers och den höga utdelningen lockar, men som du säger, så är skuldsättningen för hög för att det ska kännas bra för tillfället, så jag avstod, men har den under bevakning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hittade den också via screening (börsdata) och fortsätter att bevaka bolaget, skulle man kunna ana en vändning och vettiga amorteringar så kan det vara läge att plocka in den kanske?

      Tack för kommentar!

      Radera
  6. Jag hade missat att Kraft hade så pass hög utdelning. Definitivt ett bra alternativ om man vill ha lite utdelning i dolares.

    Aktiepappa – nytt inlägg på bloggen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Direktavkastningen har ökat i takt med minskad kurs :-)

      Kan vara en fallande kniv, blir intressant att se om Berkshire sitter kvar framöver.

      Tack för kommentar!

      Radera

  7. Heinz, GIS, Orkla, Atria har haft det svårt de senaste ett par år. Jag går på min magkänsla för det mesta. Köpte i början av året Heinz, GIS och Atria. Fin DA och förhoppningsvis fin resa uppåt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har sneglat på Orka med men inte slagit till ännu.

      Tack för kommentar!

      Radera
  8. Vissa varumärken håller nog för väldigt lång tid framöver, men upplever själv att EMV (Ica, Citrygross) för egen del ersätter många produkter utan problem. Gällande ebitda, finns det någon bra genomgång och var går din gräns för när det är farligt högt.
    Mvh
    /P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan ha poäng kring egna varumärken men jag tror nog att exempelvis Heinz kan efterfrågas framöver.

      Jag vill helst ha skuldsättning lägre än 2,5 x EBITDA men kan tänka mig högre om det ser ljusare ut framåt. Här ett inlägg om detta här: https://z2036.blogspot.com/2018/10/skuldsattning-viktig-parameter-i-tider.html

      Tack för kommentar!

      Radera
  9. Skulle hellre köpt General Mills. Verkligen fina märken som Old El Paso och Häagen-Dazs glass. Nu har man också köpt detta BLUE för dyra pengar. Bolaget tillverkar djurfoder vilket bör vara en intressant bransch. Där jag bor finns det snart fler hundar än människor. Trottoarerna är kontaminerade grundvattnet är på väg att förstöras. Tror att bloggaren Gustav hade hoppat högt av glädje inför detta case. Prata om makro trend. Som om detta inte var nog finns det ett otal katter som går runt som man äger området.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. General Mills får jag kika på igen, tack för tips! Husdjurstrenden tror jag starkt på så om de ger sig in där känns spännande.

      Tack för kommentar!

      Radera
    2. General Mills, samma höga skuldsättning tyvärr - jag avstår

      Radera
  10. Tycker Unilever är ett bättre alternativ. Större bredd, mer "premium känsla" på deras brands, fin exponering mot tillväxtmarknader och skattefria utdelningar via UK (hur länge de nu varar).

    Går att fiska i brexitvågorna, då den som andra consumers aldrig blir särskilt billig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med, Unilever är min favorit i genren av de anledningar du nämner och har en skaplig DA dessutom.

      Tack för kommentar!

      Radera