2019-01-27

Skötselråd för en (utdelnings)portfölj

En bekväm strategi är "buy and hold" då du i teorin kan luta dig tillbaka och låta dina aktier jobba åt dig.

Sen som allt annat så "beror det på" en mängd olika parametrar om slutresultatet ska bli bra.

Man kanske skulle kunna likna det hela med att sköta om trädväxter?

Skötselråd för en (utdelnings)portfölj


Jag har valt en trädsort som består av många olika grenar (diversifiering) och som ger frukt ofta och året runt (frekventa utdelningar).

Frukterna planterar jag sedan så att det växer upp nya träd (återinvesterar utdelningarna).

För att det ska växa fortare använder jag mig av en lagom dos av växtnäring (balanserad belåning). Man får dock så upp lite då för mycket växtnäring kan leda till att träden dör (margin call).

Man bör se över träden då och då så att det inte uppstår vissna grenar (förlorare) och om så blir fallet ser till att kapa dessa.

Med rätt skötsel så blir träden förhoppnings så stora och många att jag kan känna mig trygg, njuta av den svala skuggan och sedan leva av trädens frukter.

Hur ser dina skötselråd ut?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier.

Bildkällor: Photo by Todd Trapani on Unsplash 


Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

18 kommentarer:

  1. Kul jämförelse. Ungefär detsamma, men väldig, väldig försiktig med växtnäring. Sedan kanske jag har lite svårt för att ta ned träd som jag skött länge. Jag behöver få se tydligt att det är ett mycket sämre skörderesultat för att ta fram motorsågen. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klokt att vara försiktig med växtnäringen, kräver att du ser till det hela extra noga.

      Att kapa grenar är svårt men när utsikterna för framtida skördar ser sämre ut eller riskerar att utebli så tycker jag det är lättare att fatta beslut om avveckling.

      Tack för feedback och kommentar!

      Radera
  2. Trädet växer dåligt när det bara är soligt jämnt. Lite regn då och då är viktigt för att överleva. Är det bara soligt kallas det för öken.
    Trädet är inte rädd för regn (nedgånger) :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra poäng och ibland är skogsbränder naturliga vilket ofta leder till att jorden blir bördigare efteråt.

      Tack för kommentar!

      Radera
  3. Riktigt bra och lättförståeligt sätt att förklara strategin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas liknelsen håller.

      Tack för feedback och kommentar!

      Radera
  4. Jag satsar på små plantor som växer så fort som möjligt. Tyvärr går man bort sig ibland och då är jordmånen helt enkelt inte tillräckligt bra (ofta dålig ledning).

    Funderar på vad det innebär att kaktusar är mest lättskötta, men kommer inte på något bra... bolag med hög stickyness? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kaktusar kanske är att likna med räntekonto - riskfritt men med låg avkastning? :-)

      Tack för kommentar!

      Radera
  5. Haha vilken kul jämförelse. Jag brukar på bloggen använda analogin med en plantering av äppelträd. Det brukar de flesta förstå (träd, frukt, kärnor, plantera, rensa, gräva upp etc), även Fru Snålgris som hade lite svårt för vad vi sysslade med i början, men är nu 100% med på banan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äppelträd är nog mera likt utdelningsinvestering än bonsai iaf - bra där!

      Tack för kommentar!

      Radera
  6. Vilket bra inlägg. Kloka råd som är väldigt lätta att ta till sig på detta sättet.


    Mvh PB?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillade inlägget, tack för feedback och kommentar!

      Radera
  7. Vilket härligt inlägg! Smart och lättförståeligt för oss som fortfarande är noviser i investerandet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen kul att höra, tack för feedback och kommentar!

      Radera
  8. Haha, härliga liknelser och bra poänger! Jag kör inte med alls med växtnäring och en del av mina träd har nog dåliga grenar här och där. Tycker att jag konstant upptäcker det för sent... . ofta beror det på ett snabbväxande grannträd (som inte är mitt) och som suger musten ur mitt träd (dålig moat).:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra liknelser, det är inte lätt med många träd ibland :-)

      Tack för kommentar!

      Radera