2019-01-22

Qingdau Haier - Kinesisk kvalitet på rea?

Att leta nya case är bland de roligaste inslagen i min globala aktiestrategi tycker jag.

Igår kväll satt jag sent och systematiskt gick igenom de noteringar man kan handla via tyska Xetra. Till min förvåning hittade jag ett bolag vars ISIN-kod började på CN, det vill säga ett kinesiskt bolag. Bolaget heter:

Qingdau Haier

"Qingdao Haier is a leading global household appliance manufacturer headquartered in Qingdao, China. Qingdao Haier designs, manufactures and sells a wide range of household appliances including refrigerators, freezers, washing machines, air-conditioners, water heaters, kitchen appliances and small household appliances, with a comprehensive offering of smart household appliances. In addition, Qingdao Haier operates a logistics business focused on the distribution of large format items across China." - http://www.haier.net/en/investor_relations/haier/Business/#investor_general_Key_Figures
Jag är ständigt på jakt efter bolag som gynnas långsiktigt av demografin i asiens tillväxtmarknader och jag tänkte spontant att detta bolag skulle kunna vara något då minst 50 % av omsättningen kommer från asien och de har stora marknadsandelar i tillväxtmarknader världen över.

Kikar vi på nyckeltal så är P/E-talet drygt 12 för 2018 och med en förväntad vinsttillväxt på tvåsiffrigt tal så förefaller det inte vara dyrt om vi adderar det faktum att bolaget har nettokassa. Så här långt var jag nog redan såld på bolaget men det skulle bli än bättre.

En anledning till den starka balansräkningen är att bolaget passade på att ta in pengar i samband med att man noterade en så kallad D-aktie på den tyska börsen i höstas. Som jag förstår det så ska noteringen och pengarna användas i huvudsak till den europeiska marknaden, sannolikt till uppköp i första hand. Efter att ha skummat igenom prospektet så finns det några punkter som sticker ut:

  • D-aktie har samma rösträtt som en A-aktie på Shanghai-börsen
  • D-aktien har rätt till full utdelning (växling CNY/EUR en vecka innan utdelningen annonseras vilket ger en valutarisk till payday iof)
  • D-aktien tycks handlas till kraftig rabatt jämfört med A-aktien, nämligen halva priset och nära book value.
Kursen för D-aktien är i skrivande stund € 0,93 och A-aktien stängde på knappt 15 CNY. Valutakurs CNY/EUR på ca 0,129 ger 15 x 0,129 = € 1,935 för en A-aktie. Jämför vi priserna så handlas D-aktien till drygt halva priset (förbehåll för missförstånd/felräkning - dubbelkolla gärna).

Detta ger för D-aktien att direktavkastningen blir 4,7 % och P/B-tal <1 och P/E-tal på 6 om jag har räknat rätt och inte missat något uppenbart. 

Då du inte kan växla in D-aktier till A-aktier eller vice versa så utesluter det sannolikt trading på arbitrage. Som jag förstår det kan utländska investerare inte handla A-aktien och kinesiska dito inte D-aktien (som för övrigt verkar ha klen omsättning vilket kanske utestänger större fonder).

Hushållsmaskiner är utsatt för hård konkurrens och marginaler är relativt låga men bolaget förefaller vara bland de största spelarna och den stora andelen mot Asiens gynnsamma demografi känns som ett extra plus i sammanhanget.

Jag kunde inte hålla mig från köpknappen utan plockade in en post idag i portföljen Global Dividend Growth som i och med detta fått en större andel mot Asien.


Vad tror du om caset? Har jag missat något uppenbart?


Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier. 

Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, 4-traders
Bildkällor: z2036, Photo by Haier Group on Unsplash


Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

6 kommentarer:

  1. Intressant scoutning av bolag. Vill man få exponering mot Kina känns bolagets D-aktie som ett bra alternativ. Men personligen tror att marknaden för hushållsmaskiner är för tuff på marginalsidan, så jag hade nog valt Electrolux ändå eftersom den är noterad i Stockholm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marginalerna är låga i branschen helt klart men Haiers marginaler är iaf bättre än ELUX vad jag kan se. Sedan har Haier dessutom lägre P/E och bättre DA (D-aktien) så mellan dessa bolag tycker jag nog att jag har valt rätt.

      Tack för input och kommentar!

      Radera
  2. Kikat snabbt. Inte ointressant, och ska inte avfärdas på nyckeltalen i alla fall. Dessutom AC bland produkterna, vilket alltid är intressant. Något som växer så det knakar på sina håll. Kan vara värt att titta mer på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det vore verkligen värdefullt om du kikade närmare på caset. Tänker att det kan vara en vettig exponering mot Asiens demografi som sagt och om mina antaganden kring D-aktien stämmer så förefaller det vara billigt.

      Tack för kommentar!

      Radera
  3. Hej! följar med på ditt bloggande och inläg på ShareVille. Tack för att du delar med dig!
    Var har du hittat info om utdelningen/hur kommer du til DA på 4,7%? Har du detaljer på når/hur ofta utdelingen kommer?
    MVH Martin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tog bolagets förra utdelning i CNY och räknade om till EUR för att slutligen dividera med aktiekursen för D-aktien. Utdelningen sker efter årsstämman någon gång i juni har jag för mig. Dubbelkolla gärna prospektet innan eventuell investering då jag kan ha missat något väsentligt.

      Tack för feedback och kommentar!

      Radera