2016-04-10

Verktyg: Mina utdelningar version 1.1 beta - My Dividends

När jag påbörjade en ny version av mitt populära verktyg Mina utdelningar för några månaders sen så hade jag storslagna planer om en "orgie" i nya grafer och funktioner.

Så som många projekt så blev det lite väl mycket features på backloggen så jag insåg för ett tag sedan att detta kommer att ta lång tid att genomföra då jag gör detta på fritiden och jag vill att slutresultatet ska bli bra.

Dagens release av verktyget är en mindre uppgradering där kanske största skillnaden ligger i mallfilen för utdelningarna. Skillnader här är främst automatisk uppdatering av kurser och valutor. Gamla ark ska funka med nya verktyget men har bara gjort enstaka provskott.

Vidare har jag anpassat verktyget för en internationell publik vilket jag hoppas ni har överseende med.

Nåväl, mer verkstad och mindre snack - z2036 presenterar stolt:

My Dividends

Mätare för direktavkastning, totala utdelningar per år, innehavsvärde, kassa samt eventuell belåning.


Graf för utdelningar där man ser utbetalningsdagar i grönt. Via mouse-over ser man vilka aktier och summa som betalas ut.


Översiktlig graf över årets utdelningar.



Tabell över genomförda (grönt) och kommande utbetalningar uppdelad på sidor.



Heat-map över portföljen där nyansen av grön indikerar direktavkastningen.


Slutligen, en tabell över innehaven med senaste kursen och annat data.

Jag släpper verktyget nu på förmiddagen så ni kan prova och känna på det så kommer jag nog att uppdatera inlägget löpande efter feedback.

Lycka till!

20 kommentarer:

  1. Det blir kul att prova - tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod och lycka till.

      Instruktion för hur man gör sin egna rapport finns här vilket är för den äldre versionen men borde funka även för den nya

      Radera
  2. Wow, här ska testas! Stort tack för du delar med så generöst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att det uppskattas, tack för kommentar!

      Radera
  3. Fantastiskt! Du är ju superduktig på det du gör, ska bli roligt att fylla i och flytta över alla siffror från det gamla kalkylarket till det nya och sen bara sitta och titta och njuta över allt som dyker upp!

    Big ups!
    Du är en stor inspirationskälla till mycket med mina och fruns investeringar!
    Tack ännu en gång och hoppas helgen varit bra ! :)
    Mvh
    Kvillen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för fin feedback!

      Helgen har varit utmärkt med mycket sol och gott sällskap!

      Radera
  4. Snyggt! Ska genast prövas!

    När kommer nästa version? ;) Haha skämt å sido, ser riktigt bra ut! Tack för all tid du lägger ner!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min stora release är svår att säga ngt datum om. Mer troligt är att jag släpper lite olika features löpande.

      Tack för feedback!

      Radera
  5. Detta är ju magnifikt - grymt jobbat!

    SvaraRadera
  6. Mycket snyggt fixat. Men måste man använda webadressen för att få fram rapporten. Kan inte den ligga i ett eget blad också?
    Använder man ditt webbscript borde du teoretiskt också kunna logga alla kalkylark som använder scriptet och på så sätt få tillgång till en massa intressanta portföljer. Eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för feedback och för en bra och relevant fråga!

      Koden för verktyget körs och renderas på din klient så inget data mellanlagras hos mig eller Blogger.se i alla fall. Huruvida Google spreadsheet lagrar externa anrop låter jag vara osagt men det har jag svårt att tro.

      Om man är lite flink så kan man kopiera koden (via Visa källa) och köra helt lokalt men då Google spreadsheet kräver internetkoppling så blir det i praktiken ingen skillnad.

      Hade jag haft en serverlösning (som de flesta andra verktyg som finns på webben) så hade jag teoretiskt kunna logga användardata men jag nöjer mig med Shareville tills vidare :-)

      Radera
    2. Hei igen,

      Jag kom på att jag har faktiskt en variant på verktyget som är helt baserat på Google spreadsheet: Global Dividend spread sheet

      Radera
  7. Wow snyggt jobbat! Här ska lekas lite :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar!

      Lägger man ut skärmdumpar på sin blogg eller twitter så finns det chans att jag delar vidare :-)

      Radera
  8. Riktigt bra verktyg! Tack för att du delar med dig

    SvaraRadera
  9. Tackar för ett toppen verktyg, verkligen skönt att få en överskådlig sammanställning av utdelningarna för båda svenska och utländska bolag i portföljen. Men som jag förstår nu så beräknas den genomsnittliga "yield" för portföljen för dagskursen och inte för faktiskt inköpspris. Hade varit toppen om det fanns möjlighet att komplettera med den informationen.

    Grymt jobbat :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för feedback!

      Jag har medvetet växlat till aktuell yield istället för yield on cost. Om du tycker YoC är viktigare kan du hårdkoda in ditt GAV i kursfältet.

      I framtida versioner är det troligt att GAV kommer att kunna anges separat men det dröjer nog ett tag innan release gissar jag.

      Radera
  10. Det är så vackert att man blir tårögd :-)

    Speciellt heat mappen som är ett favorittillskott. En uppdateringsönskan för någon framtida version vore att mouse over på heatmappen skrev ut innehavets namn också. Om man, som jag, har många innehav förkortar den namnen på de små och då är det svårt att veta vilket det är... Det är nu inte våldsamt viktigt men det kanske kunde vara kul.

    Det skall bli extra spännande när jag orkar slänga in de exakta utdelningsdatumen på alla innehav för då kommer utdelningskalendern förmodligen bli helt ljusgrön :-) Nu är det ju bara 1/3 av rutorna som är gröna...

    Skall bli mycket spännande att se vad du knåpar ihop framöver.

    Tack för detta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för feedback!

      Ser fram emot skärmdumpar :-)

      Din feature-request borde inte vara så svår att fixa...håll utkik framöver!

      Radera