2016-04-12

My Dividends v1.11 - buggfixar, features & tips

Först vill jag tackar för det fina mottagandet och stora intresset för verktyget My Dividends. Har inte fått så stor respons via Twitter sen jag släppte Sparkalkylator Deluxe.



Då det är några timmars kodande som ligger bakom verktyget så känns det verkligen kul att det uppskattas.

En ny mindre uppdatering har precis gått live och jag har gjort några mindre buggfixar:

  • Nu väljs korrekt startsida på utdelningstabellen (tanken är att aktuella utdelningar ska visas per default)
  • Storleken på innehavstabellen är nu dynamisk och skalar efter antal innehav

Några nya features blev det också:
  • Bakgrundsfärg på varannan rad i tabellen för innehav för enklare läsning

  • Utökad information via mouse-over i "heat map"-tabellen (på begäran från Att välja lycka)

Hur kan man använda verktyget på bästa sätt?

Om man har flera portföljer så kan jag rekommendera att man skapar en utdelningsflik per portfölj via Duplicate av fliken Dividends i sitt Google spreadsheet och döper dessa efter portföljens namn.

Fördelen är att även den nya fliken hämtar kursinformation och valuta från den gemensamma Portfolio-fliken vilket minskar duplicering av data.

För att välja vilken flik man vill använda i verktyget så anger man fliknamnet i url:en efter parameter sheetname (exempelvis http://z2036.blogspot.se/p/google.html?sheet=1Dt2DFvGJ-9oVbsnj0_HmNlgyrHodY-4F3tPUOu5XVCI&sheetname=NewPortfolioName)

Sedan är det bara att spara respektive portföljs url (webbadress) som ett bokmärke eller motsvarande beroende på vilken browser du använder så blir det lättare att samla sina portföljrapporter.

Aktuell kurs eller GAV?
Mallfilen använder aktuell kurs i de fall det är möjligt men om man är mer intresserad av GAV (genomsnittligt anskaffningsvärde) och Yield On Cost så kan man byta ut aktuell kurs mot sitt GAV för respektive innehav.

Kända buggar?
Jag har prioriterat snygg formatering framför funktion vilket gör att sorteringen blir felaktig ibland, framför allt för innehavstabellen. Jag vill ha två gällande decimaler vilket mig veterligen endast går att få till genom att omvandla decimaltal till strängar vilka fungerar sämre vid sortering (exempelvis 10,1 kommer före 2,0). Edit 2016-04-12 22:02 nu är sorteringsbuggarna fixade!

Lycka till med verktyget och god avkastning på Er!




7 kommentarer:

  1. Som vanligt grymt jobbat! Bra jobbat Stefan :)

    SvaraRadera
  2. Hej, finns detta till Numbers på iOS ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och ursäkta för sent svar, har tyvärr inte testat numbers :-(

      Radera
  3. Snyggt verktyg, tackar så mycket!

    Var hittar man utdelningsdatumen och beloppen per utdelningstillfälle för en aktie?

    SvaraRadera
    Svar
    1. För nordamerikanska aktier så brukar jag kika på http://www.nasdaq.com/symbol/msft/dividend-history (exempel Microsoft).

      För nordiska har Avanza bäst info tycker jag

      Radera