2020-10-31

Q3:or - May the Growth be with you!

Om man som jag har över 60 bolag att hålla efter i portföljerna så innebär rapportperioden en hel del arbete med att analysera rapporter och se över om det föranleder förändringar i allokering.

Då jag i huvudsak investerar i tillväxtbolag så är det framför allt bolagens försäljningstillväxt jag stämmer av och hur utsikterna framåt ser ut för densamme. Jag mäter tillväxten på rullande tolv månader (revenue growth year on year trailing twelve months) mot motsvarande period innan. Vidare så gör jag ett estimat för kommande tolv månader baserat på vad analytiker och bolaget ger för guidning framåt kompletterat med mina egna gissningar.

Jag tänkte dela med mig av mina beräkningar av revenue growth ttm och tankar om de bolag som rapporterat sina Q3:or så här långt i mina portföljer, så håll till godo och...


May the Growth be with you!


Det bolag som sticker ut mest så här långt är norska Kahoot! vars tillväxt formligen exploderar med nära 250 % tillväxt! Bolaget har nyligen plockat in Softbank som delägare utöver redan namnkunniga som Disney och Microsoft och glädjande är att bolaget börjat göra vinst på EBITDA-nivå åtminstone. Jag kommer sannolikt öka på dippar då jag har relativt liten size och en trigger i närtid är listbyte nästa år.

Andra tillväxtmonster är Samsung SDI, Shopify, Fiverr, Vertex och Twilio som växer mellan 50 - 90 %. Utav dessa gillar jag särskilt Fiverr som jag tror har många år av fin tillväxt framför sig och närmar sig lönsamhet på sista raden med stormsteg. Shopify imponerar med accelererande tillväxt men här är värderingen en aning häftig även för min smak.


Tillväxt mellan 25 - 50 % skulle vara en våt dröm för många bolag och här hittar vi Chegg, Enphase, NovoCure, DexCom, ASML, TSMC, Amazon, ServiceNow och Swedencare. Alla bolag slog sina estimat men marknaden hade än högre förväntningar alternativt så orsakade börsfrossan nedgångar i kurserna.

Här ligger jag närmast att öka i Swedencare då jag tror de kommer att få en stark Q4:a och kanske kommer fler förvärv 2021 som driver tillväxt utöver den organiska? 

Amazon imponerar med så pass stor tillväxt med tanke på bolagets market cap på $1,5T! 

Chegg stack ut hakan med en tidig guidning på 25-30 % tillväxt för 2021 vilken marknaden inte gillade. Personligen tror jag det finns utrymme för högre tillväxt än så då amerikanska bolag generellt sett brukar guida i underkant. 

Ledarna inom halvledare, TSMC från Taiwan och ASML från Holland imponerar med rejäl tillväxt trots pandemin kan jag tycka då de är hårdvarubolag och sannolikt har vissa cykliska inslag.


Nästa nivå tillväxt på 10 - 25 % representeras av Fortinet, Facebook, Microsoft och Alphabet. Här är min favorit Microsoft som kom med en stark rapport men gissningsvis kommer kommande års tillväxt ligga närmare 10 än 15 % tror jag så jag är nöjd med min andel som jag har nu.

Cybersäkerhetsbolaget Fortinet växer på fint och är relativt sett rimligt värderad kan jag tycka.

Facebook och Alphabet har nog visst motstånd i annonsintäkter pga pandemin så här hoppas jag de kan skruva upp farten sen igen.


Activision Blizzard, Apple och indiska Dr Reddy ligger på mellan 5 - 10 % tillväxt vilket inte inbjuder till att öka i casen då jag inte har några stora förhoppningar om tvåsiffrig tillväxt härifrån. Jag har relativt små andel i bolagen men tycker ändå de fyller en viss funktion i min kvalitetsportfölj.


Avslutningsvis har vi ett gäng bolag som tagit stryk av pandemin så att tillväxten har hamnat under 5 % som för Intuitive och HDFC och i vissa fall negativ som i fallen Mastercard och Sony. Sony tror jag ligger bäst till i närtid avseende tillväxt om de lyckas sälja bra med med nya Playstation under Q4:a men jag är nöjd med nuvarande allokering oavsett.

---

Som regel så är snabbväxande bolag skyhögt värderade men kanske ofta av en anledning? Jag börjar ofta med en mindre initial post när jag köper ett dyrt snabbväxande bolag för att sedan skala upp i takt med att bolaget bevisar sin förmåga. Kan man stå ut med volatilitet så blir man sannolikt belönad med stigande kurser på sikt givet att tillväxten består och bolagets utsikter framåt är goda.


Aggregerat så har mina 64 bolag en omsättningstillväxt på 34 % ttm och framåt ligger mina estimat på drygt 25 %. "Allt annat lika" så är förväntad avkastning samma som förväntad tillväxt framåt så det finns ett visst utrymme för en CAGR på 15 % även vid ett sämre utfall. När Q4:orna kommer in i början av nästa år som ska jag se över estimaten utifrån bolagens guidning och analytikernas prognoser för 2021. 

Jag är övertygad om att disruptiva "framtidsbolag" med hög tillväxt nu som framåt kan erbjuda god avkastning för den tålmodige så därav min sväng från utdelning mot tillväxt bland annat.

Hur ser du på tillväxtbolag och hur har "dina" Q3:or varit?

May the Growth be with you!

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier. 

Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, 4-traders, Avanza, Yahoo Finance, Börsdata
Bildkällor: z2036, Pixabay

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

9 kommentarer:

  1. Helt rätt att gå med tillväxt, personligen så siktar jag på att hålla 5-15bolag, dock inte lika brett som dig samt är jag ganska stram med vad för produkter som erbjuds och att det ska vara hög ARR och låg churn, kollar även ledningen med mera. Många av de största bolagen har ej möjlighet till 10x på 3 år så de köper jag aldrig.
    Några bolag som du har som jag nu kommer kolla upp, tack så mycket.
    //Kemok

    SvaraRadera
    Svar
    1. En fokuserad tillväxtportfölj kan ha väldigt stor uppsida men kräver starka nerver sannolikt. Jag gillar att ha många "bets" i olika tema vilket förhoppningsvis resulterar i finfin riskjusterad avkastning.

      Tack för kommentar och återkoppla gärna om du tycker något case är extra intressant eller ej!

      Radera
  2. Både ja och nej, Covid dippen drog med allt så just då gjorde det lite ont, men tror nästan allt var tillbaka 1månad senare för egen del.

    Beror ju också mycket på vad man väljer för tillväxtbolag. Har själv några med mycket stark tillväxt och ingen tappar så mycket kunder samt har återkommande omsättning från befintliga kunder och i princip uteslutande digitala produkter.
    //Kemok

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter stabilt och offensivt - gissar att värderingarna är modell högre.

      Tack för kommentar!

      Radera
    2. Ja ofta är dem högre eller blir högre, försöker främst hitta dem i ett tidigt stadium då dem fortfarande har lägre (EV/S) multiplar, många gånger så slutar det med tillväxt för bolaget som avspeglas på kursen samt även multipel expansion som också avspeglas i kursen :)
      Kollade närmare på kahoot! som ser mycket intressant ut, dem får även med en nätverkseffekt. Har taget en liten investering och planerar öka på framöver.
      I övrigt är det kul att vi tittar på samma bolag i ett flertal fall.
      //Kemok

      Radera
  3. Tack för en mycket bra genomgång av tillväxt i dina bolag, verkar vara rätt sätt att göra analysen på.
    Ska nog ta ett litet bett i Swedencare igen. Sålde dem för nästan ett år sedan då jag tyckte de enbart växte med hjälp av en enda ganska ”smal”produkt, men tji fick jag;). Nu börjar de bli stora och breddar sig med förvärv, helt rätt tror jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är i alla fall lätt att mäta historisk tillväxt men svårare att gissa framtida :-)

      Tack för kommentar!

      Radera
  4. Grymt bra inlägg! Ska börja titta närmare på tillväxtbolagen. Har du några tankar kring Spotify?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har mer av bevakningspost gällande Spotify så jag har inte superkoll. Gillar satsningen på poddar och är själv trogen premiumkund sen dacke. Vidare vet jag att deras företagskultur är modern och jag tror de har bra trivsel bland personalen generellt vilket betyder mycket på sikt tror jag.

      Tack för feedback och kommentar!

      Radera