2020-10-04

Kvartalsrapport Q3 2020 - Growth Still King?

Årets sista kvartal är påbörjat så det är även på sin plats att summera det tredje.

Jag har varit något mindre aktiv i mina portföljer jämfört med föregående kvartal då mina innehav i huvudsak levererat fina kvartalsrapporter under denna period. I de fall där Business Momentum (BM) varit åt det svagare hållet kombinerat med höga värderingar så har jag sålt några bolag till förmån för några nya med bättre BM.  

Kvartalet har varit lyckosamt på alla sätt i alla fall så jag presenterar stolt:


Kvartalsrapport Q3 2020 - Growth Still King?

Vilket kvartal! Globala aktier har gått bra under perioden och mina innehav har gått än bättre.


Jämfört med första halvåret så har min globala multi-strategi utökat avståndet mot "index" (se nedan) vilket förstås jag är mycket nöjd över då jag lägger 1-2 h om dagen på mina portföljer. Ett resultat på + 15,6 % YTD är jag mycket nöjd över i både absoluta såväl som relativa termer sett till "index".

Min mest offensiva tillväxtportfölj Global Future har "som vanligt" presterat bäst och noterades nära ATH vid kvartalsslutet.


Sen depån startades mars 2009 så har den nu ökat drygt 600(!) % vilket ger en CAGR på fina +18,4 %. Det går förstås inte att ropa hej än för helåret 2020 då ett kvartal återstår men de senaste två åren har gett enorm ränta-på-ränta.

Global Quality och Global Liberty tuffar på de med men i mer sansad takt.


Mitt "index", dvs portföljen Global Funds ligger runt nollan YTD vilket är något bättre än globalt index (se LF och SPP). Bland de aktivt förvaltade fonderna så sticker Coeli ut med en finfint resultat på +10 %. Jag hämtar en del inspiration från fonden och då främst till portföljen Global Quality.


Min andra fondportfölj Global Future Funds har gått starkt och avslutade kvartalet på goda +14,1 % YTD. Tin Ny Teknik sticker ut men även C Worldwide Healthcare Select har gått starkt på slutet och bidrar till det fina resultatet. Emerging markets förefaller det inte ha gått så bra för då fonden Swedbank Robur Small Cap EM står och stampar såväl som globalt index i form av SPP Aktiefond Global.

Summering och utsikter framåt

Tillväxtaktier har överlag gått mycket starkt sen marsbotten och varje dipp/sektorrotation tycks locka in fler i genren då det förefaller studsa tillbaka relativt snabbt än så länge.


Volatiliteten har ökat i min portfölj Global Future så det gäller att ha lite is i magen och sitta på händerna givet att tillväxten för varje innehav håller i sig.
"Growth Still King?"

Growth Still King? Jag tror det och även om värderingsmultiplarna är på rekordhöga nivåer för heta tillväxtbolag så finns det en del som lär växa i sin värdering förr eller senare tror jag.

Skulle räntan och inflationen röra sig uppåt så skulle det sannolikt kyla av tillväxtaktier generellt men enstaka bolag lär fortsätta stiga givet att omsättning och kassaflöde fortsätter att växa starkt.

Amerikanska valet kan säkert ställa till det i det kortare perspektivet men i övrigt så känns riskviljan där ute vara ganska stark så kanske blir det en stark avslutning på året med?


Nya på topp tio är Sea, Crowdstrike och Swedencare som gått starkt under kvartalet. Roche och a2 Milk har tappat då de har svagare BM för närvarande.

Hur ligger du till efter tredje kvartalet?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier. 

Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, 4-traders, Avanza, Yahoo Finance, Börsdata
Bildkällor: Nordnet, Shareville, z2036, Unsplash

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

6 kommentarer:

  1. Här känns det väl viktigt att påpeka att man inte kan slå index. För det har nobelpristagarna slagit fast med kvalificerad forskning och omfattande teorier.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får kanske rätta in mig i ledet? :-)

      Att slå index är inte lätt men tror man som småsparare kan göra det givet en god riskspridning och gärna med fokus på "kvalitetsbolag". Vi får se hur jag lyckas framåt.

      Tack för kommentar!

      Radera
  2. Bevisat att det går, kolla Buffet med flera. Har själv slagit index govft sedan jag läste på i ämnet och började agera där efter (flera år sedan).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror småsparare har en fördel jämfört med fonder iaf men det gäller att ha disciplin och tålamod tror jag.

      Tack för kommentar!

      Radera
  3. Hej,
    Vad är skillnaden i strategier mellan Global Future och Global Multi Strategy?
    Hur har Global Multi Strategy presterat över tid?
    Jag använder Nordnet. Vet du om det går att skapa olika portföljer där? Använder ISK.
    Tack!

    SvaraRadera
  4. Global Multi Strategy består av tre portföljer varav Global Future är en av dessa. Du kan skapa flera konton/depåer hos Nordnet om du vill.

    SvaraRadera