2015-11-14

Veckan som gått: 2015-46

Dags för lite reflektioner kring den gångna veckan.

---

:-(

De fruktansvärda dåden i Paris är förstås svårt att undvika att reflektera över även om jag normalt sett inte kommenterar politik eller andra ämnen som ej är ekonomirelaterade på bloggen eller via Twitter.

Frankrike ligger mig varmt om hjärtat då min mormor föddes där och jag har en del släkt i Paris och Bretagne. Har i skrivande stund inte fått besked från alla men några utav de yngre som har Facebook har använt "Safe"-funktionen och meddelat att de är ok.

---

I veckan har jag läst en utmärkt intervju med Avanzas Alexander Boman (hjärnan bakom 1 kr courtage), rekommenderas.

---

Utdelningar från SAS Preferensaktie och Apple.

SAS går från klarhet till klarhet och även om jag kanske är tveksam till den långsiktigt så känns preferensaktien stabil i närtid och risk/reward mycket god vilket fick mig att öka i veckan. Passade även på att öka i mina andra "High Yielders" som Tobin, Delarka och Saltängen. Slutligen blev det ett litet köp i Realty Income och alla nämnda affärer var till min globala utdelningsportfölj.

Tittar man på utdelningskalendern så ser det fortsatt trevligt ut tycker jag:




När jag ser Unionens påkostade kampanj för Flexpension (ny sajt + reklamfilm) så inser jag att de sannolikt kommer strejka för att driva igenom detta. Om så blir fallet får jag nog ompröva om jag kan vara kvar som medlem.

Det nya statliga kollektivavtalet PA16 inkluderar en "Flexpension" på 1,5% vilket sannolikt innebär att Unionen driver sin fråga än hårdare. Trodde att staten ville att vi skulle jobbar mer och längre istället för tvärt om?

Hur mycket ska det tvångssparas till pensionen?

---

Årets julklapp? Disneyaktien så klart enligt Petrusko och jag kan nog hålla med att det är bra julklapp som borde hålla länge.

---

Blev förvånad när jag fick en lånebekräftelse från SBAB där de sänkt räntan 5 punkter retroaktivt till 1,16%, man tackar :-)

---

Veckans bloggare är Kristina med bloggen Pensionsträsket som på ett humoristiskt men ändå på ett bra sätt belyser olika aspekter kring pensioner. Rekommenderas starkt!

Återköpen tycks närma sig finalen, återkommer nog med ett sammanfattande inlägg i frågan.

---

Veckans podcast får nog bli 25 minuter med Syding och Sunström, tycker den kompletterar mina befintliga favoriter på ett bra sätt.

---

Är uppe i 63 följare på Shareville vilket känns kul, ett smidigt sätt att redovisa utvalda portföljer automatiskt.

Passerade även gränsen för 1000 följare på twitter vilket känns kul.

---

Statslåneräntan rör sig uppåt och mätpunkten för sista november närmar sig. Räntan just nu är 0,66 vilket med nya beräkningsmetoden innebära 0,423% skatt på beräkningsunderlaget för ISK och KF.


För pensionsförsäkringar däremot som använder medelvärde så skulle skatten bli rekordlåga 0,0825%!

Är väl en tidsfråga innan politikerna ger sig på även denna beräkning samt Löneväxling...

2 kommentarer:

  1. Tack Stefan!
    Hoppas att jag ska kunna fortsätta roa dig och andra inom pensionsområdet!
    /Kristina

    SvaraRadera