2015-11-08

z2036 Small Cap

Utdelningar i all ära men att ha lite spännande småbolag i sitt sparande är både roligt och på sikt förhoppningsvis lönsamt.

Jag har under några månaders tid byggt upp en liten portfölj med småbolag som ett komplement till mitt pensionssparande och utdelningsportföljen.

Man ska ta rating och historisk utveckling med en nypa salt då portföljen till en början bara bestod av enstaka innehav som gick bra (att vara tidigt på bollen i GWS har varit framgångsrikt än så länge) samt att det totala värdet är relativt litet i absoluta mått.

Tanken är att en del av månadssparandet går till denna portfölj och jag siktar på att ha maximalt ca 10-15 innehav.

För denna portfölj har jag valt ISK som sparform då det känns lite bättre att vara direktägare i småbolag än via anonym Kapitalförsäkring och man kanske till och med skulle kunna tänka sig att gå på en stämma någon gång.

Innehaven består av lite gott och blandat varav en del som jag har plockat in på eget bevåg (GWS, Firefly och Amasten) och andra där jag köpt efter att ha läst analyser av bloggrannar, tweeps och andra analytiker.


Återkommer med inlägg om tankar kring respektive innehav längre fram.

2 kommentarer:

  1. Jag ser fram emot Beijer Ref, Firefly och Opus eftersom det är bolag som flimrat förbi men som jag aldrig har hunnit fokusera på.

    Sedan ska det bli kul att se vad Svedbergs har hittat på sedan 40 % 20 år skrev om dem för länge sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmm, förvänta dig inte analyser i din klass utan det blir mera allmänna tankar och lite utvalt data men jag ska gör mitt bästa :-)

      Först ut blir sannolikt Firefly.

      Tack för kommentar!

      Radera